תוכנית הלימודים ביהדות בבתי הספר העל יסודיים


תוכנית הלימודים ביהדות נבנתה על תפיסת הלימה בין היקף השעות הקיים במערכת ובין התכנים הנלמדים.

השיעור ביהדות צריך להיות שעת חוויה והתעלות רוחנית. האווירה בו צריכה להיות שונה מאשר בשיעורים הרגילים. התלמידים ימצאו בו חמימות ואווירה מיוחדת של יחס אישי והנאה. המטרה היא להאהיב את הלימוד על התלמידים ולעורר בהם מוטיבציה ללמוד ולהעמיק בלימוד מקורות היהדות.

התפיסה הרעיונית

הנחות יסוד

  • האמונה בי"ג עקרים, כפי שמונה הרמב"ם, היא הבסיס ללמודי מקצועות היהדות.
  • חומר הלימוד יכלול, נוסף לנושאים מעשיים, גם נושאים עיוניים-תיאורטיים. בנושאים אלה יושם הדגש על לימוד העקרונות הכלליים.
  • מקורות הלימוד למקצוע יהיו ספרי הלכה מעשית מחד, וספרי הגות, מחשבה ומוסר מגדולי הראשונים והאחרונים, מאידך.
  • בלימודי ההלכה יושם דגש שכל תלמיד יוכל ללמוד את ההלכה לפי מסורת אבותיו.
  • מקצועות היהדות אינם רק מקצועות מקני ידע ותכנים אלא מקצועות מנחילי תרבות וערכים המעניקים כלים לבניית השקפות עולם ואורחות חיים.

מטרות בתחום האמונה והרגש

  • התלמידים יפתחו זיקה משמעותית בין לימודי יהדות לעולמה הרוחני ויתחזקו ביראת שמים באהבת ישראל ואהבת הבריות.
  • התלמידים ישאפו לעבוד את ה' בלבב שלם ולקיים את המצוות בהידור.
  • התלמידים יכבדו חכמים ויתחנכו לאמונת חכמים.
  • התלמידים יתייחסו בכובד ראש וברצינות לכל בעיה שיש בה הבחנות הלכתיות, ויבררטו אותה לפני שיגשו למעשה.
  • התלמידים יבינו שקיימות מחלוקות הלכתיות בין גדולי הפוסקים במשך הדורות, ויבינו כי אלו ואלו דברי א-ל' חיים, גם אם להלכה נוהג כאחת הדעות.
  • התלמידים יגלו עניין ומוטיבציה להעמיק את הידע שרכשו בלימודיהם.
  • התלמידים ישתדלו לגלות תובנות ברוח השקפת היהדות במאורעות המתרחשים בחברה האנושית ובטבע.

מטרות בהוראת דינים

לימוד דינים הוא הבסיס הראשוני לידיעות בהלכה מתוך מבט רחב ומפורט. בלימוד זה נעשית ההדרכה המעשית היישומית לכל תלמיד. ספרות ההלכה היא גדולה ורחבה מאוד ומקיפה תחומים רחבים. המטלה היא ללמד דינים והלכות, על מנת שידעו התלמידים לכונן ולכוון את הליכותיהם ודרכיהם על פיהם.

הנושאים בדינים יהיו מכוונים ומדריכים מה לעשות וכיצד לפעול בכל עת ובכל מצב.

הוראת ספרות המחשבה

ספרות המחשבה היהודית לדורותיה, החל ברב סעדיה גאון עד ימינו, מציגה הנחות יסוד מתורת ישראל ומבארת אותן בדרך שיטתית. מציאות ה' בורא העולם ומנהיגו, אשר בחר בעמו ישראל ונתגלה אליו במעמד הר סיני ובו נתן לו, על ידי אבי הנביאים, תורה נצחית ועוד - מתבררות בספרות המחשבה.

הנושאים העומדים במרכז התכנית הם: טיפוח המידות, העמקה בנושא תפילה וייחודיות עם ישראל, וליבון שאלות הנוגעות לחיי יומיום ולעולמם של התלמידים.
כוונת התכנית ליצור אצל התלמידים מעורבות אישית מתוך הזדהות עם החומר הנלמד והעמקת החוויה שהוא מעורר אצלן. כמו כן, היא מתכוונת לפתח תהליכי חשיבה וכושר ללימוד עצמאי.

עקרונות לארגון ההוראה

התהליך החינוכי יהיה מבוסס על לימוד ודו-שיח. לא רק שינון וניתוח לוגי - אלא תהליך של הפנמת ערכים, תהליך שלא רק יציג את העבר, אלא יחזק את תחושת הזהות, ההשתייכות והאחריות האישית של התלמידים עצמם.
ממה שנכתב לאורך הדורות בתחום המחשבה היהודית, יש למצוא את המרכיבים הרלוונטיים, המשמעותיים והאקטואליים לתלמיד בן ימינו, וללמדם בהדגשה.

משוב והערכה

הערכת ההישגים היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה-למידה הכולל תכנון, הפעלה ומשוב.
אנו מניחים, שבגיוון דרכי ההערכה יש פוטנציאל חינוכי רב-עוצמה, העשוי לתרום לשיפור משמעותי של תהליכי ההוראה והלמידה, זאת באמצעות גיוון שיטות ההוראה ודרכי הלימוד הנהוגות בבית הספר כמתחייב ממכלול המטרות החינוכיות שלו, מתחומי הלימוד השונים ומהשונות באוכלוסיית התלמידים.

אנו מציעים לממש שני שימושים של הערכה:

  1. שימוש מעצב - לשיפור תהליכי ההוראה והלמידה
    בשימוש זה מומלץ לשלב דרכי הערכה שונות.
  2. שימוש מסכם - למדידת הישגים
    בשימוש זה יש להשתמש בבחינה בלבד.

אולי תתעניינו גם ב...