דלג אל:

למידה בחירום

למידה מרחוק בחירום

צוות חינוך יקר
"חַזְּקוּ יָדַיִם רָפוֹת וּבִרְכַּיִם כֹּשְׁלוֹת אַמֵּצוּ" [יְשַׁעְיָהוּ ל"ה , ג']

מִבַּעַד לְמָסַךְ עָשָׁן, מִתּוֹךְ לְבָבוֹת אֲחוּזֵי - רַעַד,
בּוֹקַעַת קֶרֶן שֶׁל תִּקְוָה!
קוֹל מְנַחֵם עוֹלֶה וּמַכְרִיז בָּנַי אַל פַּחַד!
כִּי עַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה.

תפקיד חשוב ורב עוצמה מונח על כתפי צוותי החינוך בעת הזו, להחזיק ולחזק ידיים רפות.
מעקב אחר התנהלות הלמידה ושימור הקשר עם התלמידים באמצעות למידה המזמנת שיח מהווה עוגן הצלה לילדים ולמשפחותיהם. למידה מחוברת ורלוונטית יוצרת עניין ומכוונת לעשיה.
לשם כך, העלינו יחידות לימוד בתחומי הדעת השונים. היחידות נערכו על פי דרישות הלימוד ובזיקה לאירועים הקשים העוברים על בני עמינו.
מקווים שחומרי הלמידה ישמשו לכם לעזר ולתועלת בתקופה רבת אתגרים זו.
בהצלחה רבה.

צוות הפיקוח וההדרכה עומד לכם לסיוע בכל דבר ועניין.

תחומי דעת יסודי

עברית

  • דברו שיר
    ביחידה זו מובאות הצעות לארבעה מערכי שיעור שעוסקים בשירי זמר מוכרים וידועים, לפיתוח שיח רגשי ולמידה חווייתית.
  • כתיבת יומן אישי
    חשוב שהתלמידים יכתבו, יספרו את הסיפור שלהם וישחררו את מה שעצור בתוכם. כך הם יהיו מסוגלים לחוות את מגוון הרגשות שלהם באופן עמוק יותר ולהמשיך לצמוח. בקובץ המצורף מובאות הצעות לכתיבת יומן אישי בזמן חירום.
  • משחקי מילים
    ביחידה זו מובאות הצעות למשחקים להעשרת אוצר המילים, המתאימים גם למפגשי ועידה במרחב הקולי.
  • רעיונות שונים לפעילויות בעברית
    בקובץ מובאים רעיונות לתרגול מיומנויות העברית, הניתנים לביצוע גם בלמידה מרחוק – הן דרך המרחב הקולי והן דרך המחשב.
  • שיעורים מוקלטים
    בקובץ מובאים קישורים ל-61 שיעורים המשמשים כהדגמה למורים ללימוד מיומנויות.

אנגלית

מדעים

  • בונים גשר - למידה מתוך עשיה ויצירה (רב גילאי)
    בפעילות זו תלמידים מתכננים ובונים גשר ממקלות של ארטיקים. הפעילות מזמנת למידה מתוך עשייה בקבוצות קטנות, וניתן לקיים אותה כפעילות משחקית-תחרותית בין קבוצות.
  • בונים וחוקרים מצנח - למידה מתוך עשיה ויצירה (רב גילאי)
    בפעילות זו תלמידים בונים מצנח מקשיות שתיה. הפעילות מזמנת למידה משחקית תחרותית בקבוצות קטנות, וניתן להמשיך ממנה לתהליך חקר קבוצתי מונחה.
  • בונים וחוקרים רפסודה - למידה מתוך עשיה ויצירה (רב גילאי)
    בפעילות זו תלמידים בונים רפסודה ממקלות עץ עבים, ומשיטים אותה על גבי גיגית מלאה מים. הפעילות מזמנת למידה משחקית תחרותית בקבוצות קטנות, וניתן להמשיך ממנה לתהליך חקר קבוצתי מונחה.
  • ראשית חכמה - פליאה - תצפית והתבוננות (רב גילאי)
    התבוננות בתופעות טבע מרחיבה את הנפש ומפחיתה חרדות ודאגות. בפעילות זאת תלמידים מתבוננים בתופעות טבע מיוחדות, שואלים שאלות אודות התופעה ונותנים כותרות מעניינות לתמונות.
    הנחיות למורה | מקבץ התמונות
  • תמונה משקפת הרגשה - מתצפית להתבוננות רגשית (רב גילאי)
    בפעילות זו תלמידים בוחרים תמונת טבע המשקפת את ההרגשה שלהם ומקיימים שיח רגשי בעקבות הבחירה. התמונות מתוך מאגר של תושב נתיב העשרה גלעד כפיר הי"ד.
    הנחיות למורה
  • כמות החומר - כיתה ד'
    בפעילות זו תלמידים יתנסו בשינוי צורה של פלסטלינה ובבדיקת מאפייני כמות החומר. בנוסף, יאתרו אריזות מזון בסביבה ויכירו את יחידות המידה באריזות אלה.
  • מסה ונפח - כיתה ז'
    בפעילות זו תלמידים מחדדים את ההבדל בין מסה ונפח ומתנסים בהשפעה של שינוי צורה או כמות על מסה ונפח. כפעילות מסכמת חווייתית מעיינים ביחידות המידה במתכון לעוגת שוקולד ואופים אותה במיקרוגל
  • כיצד בנויים חומרים - כיתה ח'
    ביחידה זו נשחק באותיות ונגלה כיצד צירופן יוצר מילים שונות כמשל ליצירת תרכובות מאטומים שונים.
    הנחיות למורה | פעילות לתלמיד
  • שיעורי מדעים מוקלטים
    מגוון רחב של שיעורים מובנים ומאורגנים בשלושה אופנים: קובץ וידאו, קובץ שמע, וקובץ המצגת הניתנת לעריכה. השיעורים משלבים סרטונים, משחקים, חידות, למידה התנסותית והתייחסות למיומנויות החקר המדעי. מאגר השיעורים המוקלטים יכול לשמש גם את המורים לצורך למידה עצמית של התוכן והפדגוגיה של הוראת הנושא.
  • כוחן של בועות – למידה התנסותית וחקר מדעי (רב גילאי)
    בפעילות זו תלמידים מבצעים פעילות התנסותית חוויתית, צופים בתופעה מדעית מרתקת של גרגרי תירס או חמוציות עולים ויורדים בכוס ומתרגלים מיומנויות חקר מדעי.
    הנחיות למורה | פעילות לתלמיד
  • שומרים על איזון – למידה מתוך עשיה ויצירה כיתות ג-ד
    בפעילות זו התלמידים עוסקים בנושא שיווי משקל , המוכר להם מחיי היום יום , יתנסו בהתנסויות שונות וילמדו על ההסבר המדעי שמסביר את יכולתו של גוף לשמור על שיווי משקל והגורמים שמפרים יכולת זו של שמירה על איזון. דרך הפעילות יכירו התלמידים שני מושגים : מרכז כובד ונקודת משען.
    הנחיות למורה | פעילות לתלמיד

פסיכופדגוגיה

  • מצגת | מאמר - הוראה ולמידה מחזקת חוסן
    ביחידה מצגת וטקסט נלווה המתמקדים בתפקיד המחנך כמי שפועל לחיזוק החוסן של התלמידים.
    ד"ר פלורה מור, פסיכותרפיסטית, יוצרת ומובילה של הגישה המגדלת, התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית PSEA. במסגרת תפקידה כראש תחום בג'וינט-אשלים, עומדת בראש פיתוח התערבויות בית ספריות, פיתוח פרופסיונלי בשדה ותארים באקדמיה המושתתים על התפיסה ומיזמים חברתיים המשנים את מסוגלות מערכת החינוך להכלה וצמיחה של תלמידים במצבי מצוקה, סיכון, טראומה ונשירה.
    ד"ר אורי פיש, פסיכולוג חינוכי, מסביר איך כדאי לדבר עם תלמידים, מהם הצרכים העיקריים שעולים ואיך מבוגרים משמעותיים יכולים לסייע לילדים להתמודד עם האתגרים העולים במצבי לחץ ומצוקה.
  • איך כדאי לדבר עם תלמידים - הקלטה ד"ר אורי פיש
    ד"ר אורי פיש, פסיכולוג חינוכי מומחה בתלמודי תורה שפ"ח ירושלים, מסביר איך כדאי לדבר עם תלמידים, מהם הצרכים העיקריים שעולים ואיך מבוגרים משמעותיים יכולים לסייע לילדים להתמודד עם האתגרים העולים במצבי לחץ ומצוקה.
  • משחק קלפים - איוורור רגשות מיזם "גדל"
    קלפים המלווים פעילות סדנה לתלמידים שבה מתקיים שיח מוגן שנותן לתלמידים מקום וזמן לשתף את חבריהם ולעבד יחד את תחושותיהם ומחשבותיהם. כל תלמיד בוחר קלף ומשתף את חבריו על פי רצונו ובאופן שמתאים לו.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בדוא"ל : pop-charedi@education.gov.il