היסטוריה – עיבוד ומיזוג חומרים

- פיתוח מיומנויות:
חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע - כותבי הפרקטיקה: צוות הדרכה היסטוריה חרדי
הצורך
מורים להיסטוריה נדרשים לקרוא, לעבד ולמזג חומרים רבים ומקורות שונים בהתאם לתוכנית הלימודים, ולחבר שאלות בהלימה למבנה הדעת ולשפת הלמידה המתחדשת. לדוגמה: שאלות תלויות קטע, שאלות ידע, שאלות על ציר הזמן, ניתוח מקורות, שאלות השוואה ושאלות עמדה.
כלי NotebookLM עושה את העבודה בשבילכם – מסכם, מציע שאלות ומציג את המידע בצורה ברורה וממוקדת. הכלי לא רק חוסך זמן, אלא גם מאפשר להתרכז במה שחשוב באמת – להבין את התוכן ולהפיק ממנו את המיטב. השימוש בכלי הבינה המלאכותית הוא ידידותי ופשוט וחוסך זמן קריאה והכנה.
הצעות למהלך
העלאת מסמך Google Doc או מצגת Google Slide:
בחרו מחברת קיימת או לחצו על מחברת חדשה ותנו לה שם.
באזור המקורות, בצד השמאלי של המסך, לחצו על “הוסף מקור” או על סמל ה"פלוס".
בחרו באפשרות "Drive".
בחרו את הקבצים של Google Docs או Slides שרוצים להעלות. אפשר להעלות יותר מקובץ אחד באותו זמן.
לחצו על "הכנס".
העלאת קובץ PDF או טקסט:
באזור המקורות בצד השמאלי של המסך, לחצו על "הוסף מקור" או על סמל ה"פלוס".
בחרו באפשרות "PDF או קובץ טקסט".
בחרו את קובצי ה-PDF או הטקסט שרוצים להעלות.
לחצו על "פתח".
יצירת מקור מטקסט שהועתק:
באזור המקורות, בצד השמאלי של המסך, לחצו על "הוסף מקור" או על סמל ה"פלוס".
בחרו באפשרות "טקסט שהועתק".
הוסיפו כותרת למקור. לא תוכלו ליצור את המקור ללא כותרת.
הדביקו את הטקסט בתיבת הטקסט.
לחצו על "הכנס".
לאחר העלאת אוסף מקורות נפנה למדריך של NotebookLM, שאותו אפשר להפעיל בצד ימין של תיבת הצ'אט.
המדריך ייצור באופן אוטומטי סיכום של המקורות ויציע שלוש שאלות ברמה גבוהה שתוכלו לשאול כדי לחקור את החומר.
כמו כן, אפשר ליצור מדריכים מפורטים יותר שייתנו לכם סקירה על החומר במגוון פורמטים: תוכן עניינים, מסמך תדרוך, ציר זמן, שאלות ותשובות, ומדריך לימוד.
תוכלו לתקשר עם המקורות באמצעות כתיבת שאלות או הנחיות בתיבת הצ'אט ולחיצה על החץ או הקשה על מקש האנטר כדי לשלוח את השאלה. לדוגמה: כתוב 10 שאלות על תוכן.
שאלו את NotebookLM כל שאלה על המידע במקורות, והוא יגיב בתשובה מהמסמכים שהעליתם עם ציטוטים מהמקום שממנו התבסס על המידע כדי ליצור את התשובה.
לחיצה על ציטוט תעביר אתכם ישירות למקור.
לדוגמה: להעלות מאמרים על העשור הראשון של מדינת ישראל ולבקש מ-NotebookLM "ליצור מילון מונחים הקשורים לתקופה".
או: להעלות קבוצת מקורות על דמות היסטורית כמו הברון רוטשילד ולשאול "מה היו התרומות שלו ליישוב היהודי בארץ ובכלל בתקופה זו".
בזמן שאילת שאלות, תוכלו לשלוט באילו מקורות להשתמש ליצירת התשובה. באזור המקורות, סמנו את התיבה עבור המקורות שברצונכם לכלול.
עוד רעיונות

רעיון 1 – ניתוח ויזואלי:
אחד מהיתרונות הבולטים של NotebookLM הוא היכולת לנתח ולהסביר תרשימים וגרפים בחומרי הלימוד. הכלי יכול לסייע לתלמידים להבין נתונים חזותיים, כגון גרפים, דיאגרמות ותמונות, על ידי הסברים מפורטים המפשטים את המידע המוצג. NotebookLM יכול ליצור ציר זמן על פי ההתוכן שהוגדר לו.
רעיון 2 – עידוד מחקר עצמי,השוואה בין מקורות:
עידוד מחקר עצמי,השוואה בין מקורות: הכלי מסייע למצוא את הקשרים בין החומרים השונים , להבין את הנושאים באופן רחב ועמוק יותר ולפתח מיומנויות מחקר עצמאיות שיתרמו להמשך הלימוד. אפשר למזג מידע מכמה מאמרים לתוצר אחד, הכלי יכול להשוות ולהבדיל בין המקורות.
טיפים
- רצוי להתרכז במיקוד: הממשק של NotebookLM מעוצב כך שיהיה קל להתמקד במרכיבים שונים בהתאם לצרכים. יש למקד את השאלות או את המקורות כדי לקבל תשובה מדויקת.
- ציטוטים הם גם תשובות: בכל פעם ש-NotebookLM עונה על שאלה על בסיס המקורות, הוא מראה את הקטעים הרלוונטיים ביותר מהמקורות כציטוטים. פעמים רבות הציטוטים המקוריים האלה חשובים יותר מהסיכום של ה-AI.
- אל תגבילו את עצמכם לטקסט: NotebookLM תומך עכשיו בתמונות במצגות ובמסמכים, כך שתוכלו לשאול שאלות על מידע ויזואלי בתמונות, בגרפים, בדיאגרמות ועוד.
- NotebookLM אינו מחשבון: NotebookLM יכול לדווח מספרים הכלולים במקורות בצורה מדויקת, אך הוא יהיה בלתי צפוי אם תבקש ממנו לבצע חישובים מתמטיים.
שימוש אחראי
- הנחיות לשימוש אחראי בבינה מלאכותית יוצרת
במערכת החינוך. - יש להקפיד על שימוש אתי בבינה מלאכותית.
- יש לשמור על פרטיות התלמידים, ולא להעלות פרטים מזהים כלשהם שלהם.