דלג אל:

עברית – חיבור שאלות לטקסט נבחר

עברית – חיבור שאלות לטקסט נבחר
  • פיתוח מיומנויות:
    אוריינות שפתית, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע

  • כותבי הפרקטיקה: צוות הדרכה עברית חרדי

הצורך

מהמורים לעברית נדרשת מיומנות מקצועית לחיבור שאלות הבנה בהלימה לרמות החשיבה הנדרשות בבחינות הבגרות. חיבור שאלות לטקסט משובח ואקטואלי או חיבור מטלות לאחד מתהליכי הכתיבה גוזלים זמן יקר מהמורים בחשיבה, בהשקעה ובכתיבה. השימוש בבינה המלאכותית חוסך זמן רב והופך את המשימה חווייתית ומפרה.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

NotebookLM מתמחה בניתוח ובעיבוד מידע ספציפי המוזן לו.

  • השלב הראשון: בוחרים מהמחשב שני קבצים (PDF):
    • טקסט שמעוניינים לחבר שאלות על הכתוב בו.
    • קובץ המכיל דוגמאות של שאלות המשקפות את סגנון השאלות הרצויות.
  • השלב השני: נכנסים לכלי NotebookLM, לוחצים על הכפתור "העלה", והוא מעלה את קובץ השאלות הנבחר ואת הטקסט שמעוניינים לחבר עליו שאלות.
  • השלב השלישי: בתיבה "אפשר להתחיל להקליד" כותבים הוראה לבינה לחבר שאלות על בסיס קובץ הטקסט (כותבים את שמו) בדוגמת קובץ השאלות (מזינים את שם קובץ השאלות).
  • השלב הרביעי: בודקים אם השאלות שחוברו הולמות את המטרות הפדגוגיות ואם הן מכילות את כל הרכיבים הדרושים.
  • השלב החמישי: אפשר לדייק את NotebookLM ולכוון אותו בציטוט שאלה ספציפית או הכוונה פדגוגית עד לקבלת השאלות הרצויות.
  • השלב השישי: מעתיקים את השאלות לדף Word או בכל פורמט אחר. אפשר לעצב ולערוך שינויים ולהדפיס.
חזרה לראש הדף

עוד רעיונות

הצעות למהלך

רעיון 1

בפרקטיקה המוצעת בפלטפורמת NotebookLM אפשר לחבר גם שאלות בלשון באותם שלבים. אם מעוניינים במילים ספציפיות מתוך המאמר, יש לכוון את הכלי ולהורות לו באילו מילים להשתמש.

רעיון 2

לכלי זה אפשרויות רבות לסייע למורה בבניית תהליך ארוך טווח: הוא מתמצת ומסכם מאמרים ומסייע בחיבור שאלות על סרטון לשם צפייה אקטיבית ומלמדת. כדאי לנסות אותו בכל הנוגע לעיבוד טקסט או סרטון.

  1. חומר איכותי ונגיש: חשוב שלמורה יהיו חומרי למידה וצפייה ברורים, רלוונטיים ומותאמים לרמת התלמידים.
  2. דיוק בהנחיות לכלי: ככל שההנחיות שתיתנו לכלי NotebookLM יהיו ברורות ומדויקות יותר, כך השאלות שהכלי ייצור יהיו איכותיות יותר ומותאמות לצרכים הפדגוגיים והדידקטיים שלכם.
  3. שיתוף התלמידים: חשוב להסביר לתלמידים את המטרה של צפייה מונחית ואת התועלת שלה להבנת הנלמד.
  4. חשיבה עצמאית: כדי להוביל את התלמידים לחשיבה עצמאית, כדאי לכלול שאלות שמביאות לדיון פתוח ולא רק לתשובות "נכונות".
  5. שילוב דיון כיתתי: לאחר שלב העבודה עם השאלות, מומלץ לפתח דיון שבו התלמידים ישתפו את תשובותיהם ויגיבו זה לזה. הדיון מסייע לחבר את הידע ברמה האישית והקבוצתית.
חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

  • הכלי אינו תומך בקובצי WORD ובשל כך יש לשמור את הקובץ בפורמט PDF.
  • הכלי מייצר שאלות נהדרות! אם לא התקבלה שאלה רצויה אפשר לצטט שאלה נבחרת ולבקש ממנו כדוגמתה. ככל שההכוונה מדויקת וממוקדת, התוצאות הן בהתאם.
  • בשונה מכלי בינה מלאכותית אחרים, הכלי אינו יכול לייצר תוכן חדש. ליצירת תוכן חדש דוגמת יצירת מחוון או טיפים לנתינת משוב עמיתים מיטבי – אפשר להיעזר בכלֵי בינה מלאכותית אחרים.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בדוא"ל : pop-charedi@education.gov.il