דלג אל:

אזרחות – עיבוד מידע

אזרחות – עיבוד מידע
  • פיתוח מיומנויות:
    חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות שפתית

  • כותבי הפרקטיקה: צוות הדרכה אזרחות חרדי

הצורך

החווייה הוויזואלית בשיעורי אזרחות היא משמעותית. כדי שהצפייה בסרטונים באזרחות לא תהיה רק חוויה, אלא תשמש למידה משמעותית-תהליכית, חשוב להוסיף דף מלווה כך שהצפייה תהיה מונחית וממוקדת במטרת השיעור.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

  • השלב הראשון: המורה בוחר חומר לימוד רלוונטי ממחשבו – קטע צפייה או מצגת.
  • השלב השני: המורה נכנס ל-NotebookLM ולוחץ על כפתור "העלה", ומעלה את הקובץ הנבחר.
  • השלב השלישי: באופן אוטומטי, כלי ה-AI נותן סיכום קצר של הקובץ שהעלינו וכמה שאלות מנחות.
  • השלב הרביעי: המורה בוחן את התקציר ואת השאלות שהוצגו ואת התאמתם למטרותיו הפדגוגיות. אפשר לדייק את המענה של הבינה על ידי הכוונה מדויקת למילים מסוימות בסרטון או במצגת.
  • השלב החמישי: המורה יבקש מכלי ה-AI בקשות ספציפיות דרך הצ'אט, כמו שאלות מונחות טקסט, לדוגמה: "בנה שאלות השוואה בין רעיונות המוזכרים בסרטון ובמצגת".
  • השלב השישי: לפני הצגת המצגת או הסרטון יש להנגיש לתלמידים את השאלות ולוודא שהם מבינים את השאלות ואת האופן שבו משלבים בין צפייה בסרט ובמצגת לבין מענה על השאלות.
חזרה לראש הדף

עוד רעיונות

הצעות למהלך

רעיון 1

בפרקטיקה המוצעת באמצעות הכלי NotebookLM אפשר לסכם את הסרטון ולארגן את התוכן באופן אינפורמטיבי (חלוקה לתקופות, דמויות ועוד).

רעיון 2

אפשר למזג מידע מכמה סרטונים לתוצר אחד, כלי ה-AI יכול להשוות ולהבדיל בין הסרטונים. אפשר ליצור שאלות היוצרות אינטגרציה בין כמה סרטונים.

  1. חומר איכותי ונגיש: חשוב שלמורה יהיו חומרי למידה וצפייה ברורים, רלוונטיים ומותאמים לרמת התלמידים.
  2. דיוק בהנחיות לכלי: ככל שההנחיות שתיתנו לכלי NotebookLM יהיו ברורות ומדויקות יותר, כך השאלות שהכלי ייצור יהיו איכותיות יותר ומותאמות לצרכים הפדגוגיים והדידקטיים שלכם.
  3. שיתוף התלמידים: חשוב להסביר לתלמידים את המטרה של צפייה מונחית ואת התועלת שלה להבנת הנלמד.
  4. חשיבה עצמאית: כדי להוביל את התלמידים לחשיבה עצמאית, כדאי לכלול שאלות שמביאות לדיון פתוח ולא רק לתשובות "נכונות".
  5. שילוב דיון כיתתי: לאחר שלב העבודה עם השאלות, מומלץ לפתח דיון שבו התלמידים ישתפו את תשובותיהם ויגיבו זה לזה. הדיון מסייע לחבר את הידע ברמה האישית והקבוצתית.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בדוא"ל : pop-charedi@education.gov.il