אזרחות – עיבוד מידע

- פיתוח מיומנויות:
חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות שפתית - כותבי הפרקטיקה: צוות הדרכה אזרחות חרדי
הצורך
החווייה הוויזואלית בשיעורי אזרחות היא משמעותית. כדי שהצפייה בסרטונים באזרחות לא תהיה רק חוויה, אלא תשמש למידה משמעותית-תהליכית, חשוב להוסיף דף מלווה כך שהצפייה תהיה מונחית וממוקדת במטרת השיעור.
הצעות למהלך
- השלב הראשון: המורה בוחר חומר לימוד רלוונטי ממחשבו – קטע צפייה או מצגת.
- השלב השני: המורה נכנס ל-NotebookLM ולוחץ על כפתור "העלה", ומעלה את הקובץ הנבחר.
- השלב השלישי: באופן אוטומטי, כלי ה-AI נותן סיכום קצר של הקובץ שהעלינו וכמה שאלות מנחות.
- השלב הרביעי: המורה בוחן את התקציר ואת השאלות שהוצגו ואת התאמתם למטרותיו הפדגוגיות. אפשר לדייק את המענה של הבינה על ידי הכוונה מדויקת למילים מסוימות בסרטון או במצגת.
- השלב החמישי: המורה יבקש מכלי ה-AI בקשות ספציפיות דרך הצ'אט, כמו שאלות מונחות טקסט, לדוגמה: "בנה שאלות השוואה בין רעיונות המוזכרים בסרטון ובמצגת".
- השלב השישי: לפני הצגת המצגת או הסרטון יש להנגיש לתלמידים את השאלות ולוודא שהם מבינים את השאלות ואת האופן שבו משלבים בין צפייה בסרט ובמצגת לבין מענה על השאלות.
עוד רעיונות

רעיון 1
בפרקטיקה המוצעת באמצעות הכלי NotebookLM אפשר לסכם את הסרטון ולארגן את התוכן באופן אינפורמטיבי (חלוקה לתקופות, דמויות ועוד).
רעיון 2
אפשר למזג מידע מכמה סרטונים לתוצר אחד, כלי ה-AI יכול להשוות ולהבדיל בין הסרטונים. אפשר ליצור שאלות היוצרות אינטגרציה בין כמה סרטונים.
טיפים
- חומר איכותי ונגיש: חשוב שלמורה יהיו חומרי למידה וצפייה ברורים, רלוונטיים ומותאמים לרמת התלמידים.
- דיוק בהנחיות לכלי: ככל שההנחיות שתיתנו לכלי NotebookLM יהיו ברורות ומדויקות יותר, כך השאלות שהכלי ייצור יהיו איכותיות יותר ומותאמות לצרכים הפדגוגיים והדידקטיים שלכם.
- שיתוף התלמידים: חשוב להסביר לתלמידים את המטרה של צפייה מונחית ואת התועלת שלה להבנת הנלמד.
- חשיבה עצמאית: כדי להוביל את התלמידים לחשיבה עצמאית, כדאי לכלול שאלות שמביאות לדיון פתוח ולא רק לתשובות "נכונות".
- שילוב דיון כיתתי: לאחר שלב העבודה עם השאלות, מומלץ לפתח דיון שבו התלמידים ישתפו את תשובותיהם ויגיבו זה לזה. הדיון מסייע לחבר את הידע ברמה האישית והקבוצתית.
שימוש אחראי
- הנחיות לשימוש אחראי בבינה מלאכותית יוצרת
במערכת החינוך. - יש להקפיד על שימוש אתי בבינה מלאכותית.
- יש לשמור על פרטיות התלמידים, ולא להעלות פרטים מזהים כלשהם שלהם.