דלג אל:

מדריך למשתמש

אודות

נגינה ושירה מייצרים חוויה רגשית עוצמתית אצל שומעי המוסיקה והשיר. ההקשבה לשיר מחברת את המורה ואת התלמיד לחוויה רגשית-אישית, הנוגעת בעולמו האישי ומעוררת בו מחשבות, רגשות ותחושות שונות.

כל אחד מהשירים או הפיוטים מחולק לחמישה חלקים: אודות השיר, הצעות לשיח רגשי, העשרה, הרחבה וצידה לדרך, זרקור מוזיקלי ויצירה ואמנות.

לכל שיר מצורפים קישורים לפס קול עם מנגינת השיר, לפס קול עם כלי נגינה מוביל, ולפס קול למקהלה או שירה בהם ניתן לעשות שימוש באמצעות סמלים (אייקונים).

מומלץ לקרוא בעיון את ההסבר על החלקים השונים לפני תחילת הפעילות במסגרת התוכנית.

חלקי התוכנית

חלק ראשון – אודות השיר

בחלק זה ישנו מידע על מקור השיר ועל הכותב, המלחין והמבצע, מובא הרקע לכתיבת השיר או הלחן ומוצגים הערך המוביל של השיר וביאורי מילים.

חלק שני – הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

נגינה ושירה מייצרים חוויה רגשית עוצמתית אצל שומעי המוסיקה והשיר. ההקשבה לשיר מחברת את המורה ואת התלמיד לחוויה רגשית-אישית, הנוגעת בעולמו האישי ומעוררת בו מחשבות, רגשות ותחושות שונות. החוויה הרגשית והחיבור לשיר מושפעים מתוכני השיר ומהמצב הרגשי-אישי של הפרט בעת שמיעת השיר. ההשפעה עשויה להיות שונה בין אדם לאדם, וכן באדם אחד בין יום אחד למשנהו.

 

בחלק זה יש הצעה לשיח רגשי ולעיבוד החוויה הרגשית המתעוררת אצל התלמיד בעת שמיעת השיר. היא כוללת הכוונה מפורטת של מגוון נושאים ושאלות, המקדמות התבוננות אישית של התלמיד בעצמו ובחוויה הרגשית שהשיר מייצר אצלו. כמו כן מוצעות אפשרויות שונות של הפעלות להרחבה ולהעמקה של הנושאים המופיעים בשיר.

 

בשיח הרגשי סביב השיר ובהפעלות הקשורות בו קיימת הזדמנות ללמידה בלתי פורמאלית ולביסוס ערכים וכישורי חיים אצל התלמידים. העיסוק בתוכני השיר ובחוויה הרגשית, המתעוררת בעת שמיעת השיר, פותח צוהר לעולמם הרגשי של התלמידים. החיבור האישי מכוון להיבטים תוך-אישיים ובין-אישיים, הבאים לידי ביטוי בהתנסויות היום-יומיות של התלמיד בבית הספר ובחיים. יצירת מרחב לשיח בעקבות השיר מזמינה את המורה ואת התלמידים להתבוננות על עצמם, על החברה ועל החיים. התבוננות זו מבססת תפיסה עצמית חיובית, מקדמת כישורי חיים ומשכללת מיומנויות אצל הפרט. כישורים ומיומנויות אלו יבואו לידי ביטוי במשימות ובהתנסויות של הפרט במצבי חיים שונים. אלו ישמשו אותו בשגרה ובמשבר בהווה, ובעזרת ה' גם בעתיד.

 

בנוסף לכך, השיח הרגשי עשוי לקדם אקלים חברתי מיטבי בכיתה ולחזק נורמות חברתיות-התנהגותיות חיוביות בין התלמידים. כמו כן, עצם השיח בין התלמידים – בינם לבין המורה ובינם לבין עצמם – מקדם את האקלים החברתי, את ההיכרות ואת תחושת השייכות והאכפתיות בכיתה.

חלק שלישי – העשרה והרחבה וצידה לדרך

חלק זה מזמן למידה המרחיבה את עולמם של התלמידים. ההפעלות מבוססות על למידה בין-תחומית, על התנסות חווייתית ועל תוצרים אישיים.

העיסוק המורחב בשירים מחנך את התלמידים לערכים אמוניים ותורניים ולערכי חברות והומניות. ערכים אלו, הנמצאים בבסיס החינוך של התלמידים הן במשפחתם והן בבית הספר, מקבלים חשיפה שונה ומגוונת.

המפגש עם השירים חושף בפני התלמידים את הסקרנות הקיימת בתוכם. מחד גיסא, הוא מאפשר להם מרחב צמיחה ותמיכה בתוך סביבת למידה בקרב קבוצת השווים, ומאידך גיסא, מעודד הבעת קול אישי, העצמה ומיצוי הפוטנציאל, מפתח מקוריות ויצירתיות ונותן מקום של כבוד לחלומות ולמאוויים של הילדים.

ההעמקה בשירים מעודדת את התלמיד לפתח מרחב מחשבתי חדש, שמאפשר לו להתקדם להגשמת מטרות משמעותיות, לחולל שינויים ולפתח תובנות עצמיות חדשות כדי לנוע לעבר הראוי ולא להסתפק במצוי. מעבר להיבטים התוכניים, חלק מן ההפעלות פותחות צוהר להבנת ההקשר ההיסטורי של כתיבת השיר והזמן שבו מתבצעת השירה ועד לפענוח "צופן" השיר – הבנת שפת השיר על כל רבדיה, פשט ודרש.
מלימוד זה מגיעים התלמידים להבנה עמוקה יותר של השיר בהיבטים הספרותיים והלשוניים שלו.

חלק רביעי – זרקור מוסיקלי

המוזיקה היא שפה עשירה ואוניברסלית המוסיפה השראה וחוויה לשפה המילולית. באמצעותה ניתן להביע רגשות שהן מעבר למילים, להתחבר ולהרגיש זהות משותפת בשירה של קהל. חלק זה נועד להוסיף את השפה המוזיקלית וכל יתרונותיה כדי להעשיר את החוויה שבמילים. הוא נכתב עבור כל מורה ואינו מצריך התמקצעות מוזיקלית. לעומת זאת, המורה למוזיקה מוזמן להרחיב את הפעילות ולעבות אותה באמצעות פעילויות מוזיקליות המשרתות את ההוראה שלו בכיתה.

המשימות המוזיקליות מבוססות על האזנה ועל פרשנות. משולבים בהן תנועה, מחיאות כף, שימוש באביזרים, שירת מענה (בין קבוצה לקבוצה.) ניתן למצוא פעילויות שבהן התלמידים מתבקשים לזהות את מבנה המנגינה, למצוא את הקשר בין הלחן למילים, לנסות ולזהות כיצד הביצוע המוזיקלי משקף את רוח הטקסט ועוד... כאמור, בחלק מן המשימות יש יותר מתשובה אחת, מאחר שהיא נתונה לפרשנות.
תהא התשובה "אשר" תהא, ובלבד שנאפשר לתלמיד להסביר את תשובתו.

חלק חמישי – יצירה ואמנות

התלמיד מוזמן להביע את החוויה האישית והמילולית שחווה ביצירת אמנות המתאימה לרעיון שבשיר או לנושא שהשיר עוסק בו. בבחירת החומרים יש משמעות לאופי היצירה ולהשפעתה על התלמיד. בחירת החומר מהמגוון המוצע היא בחירה של התלמיד, שאותה ימצא כמתאימה לו ביותר. ביחידה הצעות מגוונות, והן בגדר הצעות בלבד. מומלץ למורה לאפשר לתלמיד מרחב של הבעה ויצירה.
"וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו ".. (דברים לא, כא)

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בדוא"ל : pop-charedi@education.gov.il