מבוא וצוות התוכנית
מבוא

"אשירה לה' בחיי אזמרה לאלוקי בעודי"...
משורר תהילים שזר בתפילתו את אחד היסודות המופלאים של העם היהודי, אשר בכל הדורות שר את אמונתו, את ביטחונו בה,' את געגועיו ואף את בכיו על החורבן ואת התקווה לגאולה.
"אנעים זמירות ושירים אארוג – כי אליך נפשי תערוג"
מילים אלו המושרות בערגה מול ארון הקודש הפתוח מבטאות את הקשר העוצמתי בין נגינה לבין התקרבות לבורא.
בעומקי ליבו של כל אחד מאיתנו מתנגנות מנגינות ומוצפנים שירים רבים, שירים שעולים לפתע ברגעים מסוימים ומציפים את הגוף ואת הלב. מנגינות של בית אבא, שירים שאימא פיזמה לעצמה בשפת מקום הולדתה, בהכנות השבת, בכל ערב כשהייתה קוראת עם ילדיה "שמע" על המיטה, מנגינת הלימוד של אבא או סבא. הקולות הללו שנטמעו בתוכנו שקעו בירכתי התודעה ועיצבו את פס הקול של חיינו.
מאז ומתמיד, בחיי כל אדם ומשפחה – יוצרת השירה חיבור בין אנשים ומבטאת את הקשר העמוק בין המקצב, המילים ואיכותה של המנגינה – בין המובן והברור, לבין הנסתר והלא ידוע – העמוק מכול. השירים שיושרו במסגרת התוכנית מבטאים שייכות עמוקה לעם היהודי ולקורותיו.
השירים לתוכנית "אשירה" נבחרו לאחר התבוננות מעמיקה בתכנים ובמסרים שבהם ובהתאמה לסולם הערכים של החינוך החרדי. הם מעוררים לשיח ומושרים בפי קהילת בית הספר בו-זמנית. החיבור של התלמידים לשירים דרך השיח ודרך הפעילויות השונות והעובדה שהם נעשים למאגר שירים משותף לכל בית הספר, הופכים אותם לנכס בית ספרי שניתן לשלב אותו בכל אירועי בית הספר כאשר כל התלמידים שותפים לו ומרגישים אליו שייכות. זוהי תוכנית מודולרית המציעה שירון ומערכים לעבודה בכיתה ובבית סביב שירים. השירים בתוכנית מתייחסים לנושאים הבאים: אמונה וביטחון בה', אהבת התורה, שבת ומועדים, בין אדם לחברו, אני ומשפחתי, ירושלים וארץ ישראל.
התוכנית בנויה באופן הדרגתי, עם מגוון רחב של אפשרויות ושל הצעות שמטרתן להעצים את החוויה, להתחבר אל המסר הגלוי והסמוי ולהפוך את השירה לחוויה נעימה ומשמעותית. התוכנית מאפשרת לכל מורה ותלמיד לעשות זאת בדרך המתאימה להם, ובלבד שהשירה הזו לא תיפסק לעולם...
מומלץ לפתוח את היום בשירה לפני התפילה או אחריה, ולאפשר לילדים להיכנס לשעות הלימודים באווירה רגועה ונעימה. כמובן, אפשר לבחור בכל זמן אחר המתאים לבית הספר או ללוח השנה.
אנו מקווים כי תיהנו מן התוכנית וממגוון הפעילויות שהיא מציעה.
צוות אשירה – מחוז חרדי
פיתוח רגשי
- עריכה ותיקוף: אסנת אבוחצירא, מפקחת יעוץ חינוכי, מחוז חרדי
- כתיבה: מלכה פרידמן ורבקה רוטנברג
הרחבה ספרותית
- עריכה ותיקוף: תרצה יהודה, גמלאית, מפקחת על הוראה העברית במחוז חרדי עד שנת תשפ"א; וחוה טורץ, מפקחת כוללת יסודי, מחוז חרדי
- כתיבה: ש. אילתי, טובי וינברג, הדס מלכה, ח.כ
פיתוח מערך אומנותי
- עריכה ותיקוף: נאווה רחל כהן, מפקחת כוללת יסודי, מחוז חרדי
- כתיבה: מיכל רוזנר, יעל וורצמן, מרים ליפשיץ
זרקור מוסיקלי
- עריכה ותיקוף: רינה כלף, מדריכה ארצית בפיקוח על החינוך המוזיקלי
- ייעוץ מוזיקלי: אריאלה כהן, מפקחת כוללת יסודי, מחוז חרדי
- כתיבה: אושרית דמרי, אודיה מויאל
פיתוח והפקה מוסיקלית
- מלכיאל אברהם, מפקח כולל יסודי, מחוז חרדי
פסי קול
- אבי ז'נו, סטודיו 'הניגון' בני ברק
עיצוב גרפי ואיורים
- סטודיו אלמנט
עריכת לשון
- שרית שמיר
- עליזה אשד
- שלומית אלטשולר