התוכנית מקדמת בבתי הספר תהליכי תקשוב במטרה להופכם לארגונים מתוקשבים, זאת בדגש על הטמעת פדגוגיה חדשנית ופיתוח אוריינות דיגיטלית במגוון תחומים המקוונים להשבחת תהליכי הוראה, למידה והערכה ותהליכים חברתיים-שיתופיים.
תוכנית התקשוב במחוז החרדי מנגישה חומרי ועזרי למידה בתחומי הדעת השונים.
הטמעת טכנולוגיות חדשות בבתי הספר הפכה בשנים החדשות לדגל של מערכת החינוך, שילוב טכנולוגיה לכשעצמה אינה מהווה מטרה בפני עצמה; היא אמצעי להשגת מטרות אחרות כמו שיפור רמת ההוראה, יצירת עניין בשיעורים, הקניית מיומנויות אוריינות ועוד (דרור וסער, 2012).
התהליך החינוכי מכוון להעניק לתלמידים תחושת צמיחה, ערך ומסוגלות, הצלחה ומימוש אישי, חווית גילוי ומענה לסקרנותם, ולפתחם כאנשים פעילים המשתלבים בחברה ותורמים לה. כדי שהתהליך ישיג את מטרותיו, על מערכת החינוך לחתור ולאפשר למידה משמעותית לאורך הרצף החינוכי, תוך הבטחת האיזון הנדרש בין המכוונות לפרט לבין המחויבות לחברה, בין מדידה לבין למידה, בין התהליך לבין התוצר, בין הוראת ה"מה" לבין "האיך" ובין המובנה לבלתי מובנה (משרד החינוך, 2014).
תפוקות תוכנית התקשוב
הערכה חלופית (חלופות בהערכה)
בכל תחומי הדעת, הוגדרו נושאים של הרחבה והעמקה (פרקי בחירה). ברוב המקרים הוגדר חלקם כ- 30% מתוכנית הלימודים.
ההערכה של נושאים אלה היא בית ספרית ומומלץ כי יילמדו ויוערכו בדרכי הוראה למידה והערכה מגוונות.
באתר הנושא מובאים הסברים, עקרונות ודוגמאות לביצוע הערכה בית ספרית. הן ברמה כללית (מסמכים גנריים) והן בתחומי הדעת.
אגף טכנולוגיות מידע בשיתוף המזכירות הפדגוגית והמינהל הפדגוגי, פיתח סביבות ניהול להערכה חלופית ולחלופות בהערכה ככלל.
- מודלים ישומיים - ניהול תהליך הערכה חלופית בתחומי הדעת הרלוונטיים להערכה חלופית.
- התנסות בחלופות בהערכה בתחומי דעת בבחירת המוסד.
- שימוש בפלטפורמה לניהול החלופות בהערכה : Moodle בגישה מאובטחת, office 365 בסביבה מקומית או בגישה מרחוק.
התנסות בלמידה המשלבת תהליכים שיתופיים בסביבה דיגיטאלית.
הלמידה השיתופית יכולה להתקיים בחלקה או כולה באופן מקוון, והיא מתנהלת באינטראקציה וביוזמה עצמית של הלומדים כחלק פעיל מתהליך הבניית הידע בלמידה.
שיתופיות בלמידה בסביבות אינטראקטיביות ובכלים שיתופיים מאפשרת שיתופי פעולה מעניינים בין תלמידים בבית הספר ובין בתי ספר.
- למידה שיתופית בית ספרית - התנסות בלמידה שיתופית בתחום דעת או נושא רוחב בכיתה ובין כיתות בבית הספר.
- השתתפות במיזם מחוזי ללמידה שיתופית.
- התנסות בחלופות בהערכה בתחומי דעת בבחירת המוסד.
- שימוש בפלטפורמה לניהול למידה שיתופית לתיעוד התהליך והתוצר השיתופי. ניתן להשתמש בכלים שיתופיים מקוונים בהתאמה למודל ההפעלה הבית ספרי.
- מישחוק - השתתפות בלמידה דרך משחוק.
אוסף מיומנויות וגופי ידע ספציפיים שכל לומד מפתח, על מנת להשתתף באופן פעיל בעולם עתיר טכנולוגיה.
פותחה תוכנית אופרטיבית, על פי שכבות גיל, לפיתוח אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית לתלמידים בבית הספר היסודי ונועדה לסייע לאנשי החינוך בשילוב מיומנויות המאה ה-21 בתכניות הלימודים (פדגוגיה בסביבה דיגיטלית).
- תוכנית לימודים המשלבת התנסות ביחידות לימוד לפיתוח מיומנויות אוריינות דיגיטאלית בחיבור לתחומי הדעת ברצף הגילאי.
- שילוב לימודי קוד תכנות בכיתות היסודי (אפשרי שילוב עם רובוטיקה)
סביבות ענן
חיבור לאחת מסביבות הענן המוצעות על ידי המשרד: גוגל G-Suite או מיקרוסופט 365.
סביבת ענן כולל חשבון דואר אלקטרוני מאובטח, אחסון בענן (Google Drive או One Drive של מיקרוסופט), וסביבת למידה (גוגל קלאסרום או מיקרוסופט Teams) עם נפח אחסון בלתי מוגבל.
שימוש בסביבה לצרכים פדגוגיים: הפעלת "מרחבי למידה" מקוונים, שימוש במגוון הכלים שמעמידה הסביבה ללמידה משולבת (היברידית), ללמידה שיתופית, לחלופות בהערכה וללמידה מותאמת.
הסביבות הינן סביבות סגורות ואינן מאפשרות לתלמידים תקשורת חוץ ארגונית. שתי הסביבות נפתחות בסינונים המקובלים.
יצויין כי לפי חוזר הנחיות אבטחת מידע למוסדות חינוך (סיוון תשע"ט) לצרכים פדגוגיים ומנהלתיים של בית הספר יש לעשות שימוש אך ורק בדואר אלקטרוני ארגוני מאובטח באחת הסביבות ולא בחשבונות דואר אלקטרוני פרטיים.
למידה מרחוק
מעת לעת, נדרשים בתי הספר לקיים שגרת למידה מרחוק, כחלופה ללמידה השגרתית בתוך כתלי בתי הספר.
במחוז החרדי מוצעות מספר אפשרויות לקיום שגרת למידה מרחוק:
- מרחב קולי טלפוני, ספרי לימוד וחומרים מודפסים
- אתר מוסדי
- סביבת ענן Gmail, drive, classroom, teams, meet
כל בית ספר יבחר את מרחב הלמידה המיטבי עבורו, בהתאמה לקו החינוכי ולתשתיות הקיימות.