שאלות ותשובות
מתווה הבגרויות החדש במקצועות הרוח, החברה והמורשת
המתווה חל על מקצועות חברה, מורשת ורוח: תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות ומורשות (תושב"ע יהדות ומורשת דת אסלאם, דת נוצרית ומורשת דרוזית).
המתווה החדש כולל בחירה בין 2 מתווים בכל אחד מהמקצועות חברה, מורשת ורוח: מתווה חדש או מתווה ישן.
המתווה החדש כולל:
- מבחן חיצוני בהיקף 35% מהחומר והציון,
- שתי משימות הערכה מבוקרת, בהיקף של 35% מהיקף החומר והציון
- והערכה בית ספרית בהיקף 30% כפי שהיה נהוג עד כה.
המתווה הישן כולל:
- הבחנות חיצונית בהיקף של 70% מהחומר והציון (בחינה 49% שנתי 21%)
- והערכה פנימית בהיקף של 30% מהחומר כפי שהיה נהוג עד כה
כן. מנהל בית הספר יוכל לבחור במתווה החדש או במתווה הישן בכל אחד ואחד מהמקצועות - תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות ומורשות.
הציון בכל מקצוע לימוד יורכב מ- 3 חלקים:
- בחינה חיצונית (בהיקף של 35% מהחומר הלימודי)
- שתי משימות הכוללות מיומנויות של המאה ה- 21 (בהיקף של 35% מהחומר הלימודי)
- הערכה בית ספרית (בהיקף של 30%) כפי שהיה נהוג עד כה.
המתווה החדש ייכנס לתוקף משנת הלימודים הבאה, תשפ"ד והוא יחול על תלמידי שכבת י' בשנה זו (תשפ"ד). הוא יוטמע באופן הדרגתי, בהתאם לבחירת מנהל בית הספר ולמוכנות שלו.
השנה הבאה (שנת הלימודים תשפ"ד/2024) מוגדרת שנת מעבר, ולכן בית הספר יוכל לבחור במתווה הישן בכל מקצועות הרוח המורשת והחברה.
החל משנת הלימודים תשפ"ה (2025) – כל בתי הספר ידרשו לבחור במתווה החדש לפחות במקצוע אחד.
כל בית ספר יוכל לבחור בשתי משימות מתוך 7 משימות שונות:
- מצגת
- נייר עמדה
- עיתון שיתופי
- פודקאסט
- סיור לימודי
- תוצר יצירתי חזותי
- דף לימוד מבוסס מקורות
המשימות בוחנות אוריינות לשונית, אוריינות מידע, אוריינות דיגיטלית, חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית והתנהלות חברתית
לדוגמה:
עיתון שיתופי- התוצר: עיתון המכיל כתבה מרכזית וכתבות משנה, ראיונות סביב נושא מרכזי שנלמד על ידי קבוצת תלמידים. הכתבה הראשית נכתבת במשותף וכתבות המשנה נכתבות על ידי כל תלמיד לבד.
תוצר זה דורש: אורינות לשונית, אורינות מידע, התנהלות חברתית, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית
החל מהקיץ של שנת הלימודים הבאה תשפ"ד, בתי ספר שבחרו במתווה החדש ורק במקצועות חברה, מורשת ורוח. הבחינה תחול על הבחינה החיצונית של 35% ולא על הבחינה 70%. ההחלטה אם להגיש את בכיתה י' לבחינה של 35% נתונה לבחירתם ולשיקול דעתם של בתי הספר.
המטרה המרכזית היא להכין את התלמידים בהדרגה להתמודדות עם בחינת בגרות חיצונית כשהן בהיקף מצומצם יותר (35%) ולא להתמודדות עם מבחן בהיקף גדול מאד (70%).
בית הספר רשאי להגיש במקצוע מסוים כיתה אחת במתווה החדש וכיתה אחרת במתווה הישן, לדוגמא כיתות י' 1 י' 2 במתווה חדש, כיתות י' 3 עד י' 7 במתווה הישן.
בכל מקרה היחידה הארגונית היא כיתה, והיא זו שנבחנת או במתווה הישן או במתווה החדש.
ניתן להגיש בכיתה י' למשימות המבוקרות, לבחינה החיצונית (החל מהקיץ) או להערכה חלופית ובלבד שניתנו השעות הנדרשות, 3 שעות הוראה למקצוע של 1 יח"ל, 6 שעות למקצוע של 2 יח"ל, 9 שעות למקצוע של 3 יח"ל. בשני המתווים יש לתת את שעות ההוראה הנ"ל. יחד עם זאת, מומלץ לפרוש את הוראת המקצוע על פני שנתיים.
בית ספר נדרש לבחור אחת מבין הפלטפורמות הבאות: גוגל, מיקרוסופט או מודל של משרד החינוך. המשימות מבוצעות על ידי התלמיד ומוערכות על ידי המורה בפלטפורמות אלה. בתום סיום המשימות, ביה"ס שולח את כלל הציונים והמשימות מהמערכת. משרד החינוך מבצע דגימה של כ- 20% מכלל המשימות של הכיתה. המעריך בודק שישנה התאמה בין איכות המשימה לציון שניתן לתלמיד. אין צורך בהעלאת המשימות למערכת נוספת.
מעריך מטעם הפיקוח על המקצוע יקבל את המשימות לצורך משוב (מכל כיתה ידגמו משימות). בתום תהליך הבקרה, המורה יקבל משוב. אם יתגלה פער בין הערכת המעריך לבין זו שניתנה על ידי המורה, המורה יקבל על כך משוב שיועבר במקביל גם לפיקוח לצורך ליווי והדרכה של המורה המגיש. בהמשך, המשרד ישקול בנקיטת פעולות נוספות לצורך טיוב ההערכה.
בהמשך יצא חוזר נפרד שייתן דגשים לתהליך ההערכה של המשימות המבוקרות בכל הקשור לאוכלוסיות מיוחדות. ככלל, בבחינה החיצונית (35%) יחולו אותן התאמות שקיימות בבחינות החיצוניות ביתר המקצועות.
משימה: 10-12 שיעורים.
בחינה: 35% מסך שעות הלימוד של המקצוע
ניתן להגיש כל אחת מהמשימות באופן קבוצתי (זוג) או אישי, אולם בכל אחת מהמשימות יש לכל תלמיד חלק אישי. בסוף לכל תלמיד יש את הציון שלו.
המשימות יפורסמו באתרי המפמ"ר עד לתאריך ה-1 ביוני.