נושא זה חשוב ובסיסי, והוא אחד השלבים בהתפתחות הילד. לכן אין לזרז אותו אלא לתת לו להבין את המושגים בקצב שלו ובד בבד לתת לו כלים לרכוש את המספרים בדרך ברורה ופשוטה. המספרים מקיפים אותנו יום-יום. ילד ערני לסביבה תהיה לו תפיסה טובה ויוכל ללמוד את המספרים מעצמו ומסביבתו. לדוגמה: בבית – תספור עד עשר והטוסט יהיה מוכן; בחנות – כמה עולה שוקולד, אימא?; ברחוב – באיזה מספר אנחנו גרים?
כדאי וחשוב לתרגל עם הילד את מושגי המספר בחיי היום-יום ובפעולות פשוטות.
"חנוך לנער על פי דרכו", חנוך לנער על פי דרכו – על פי דעתו של כל אחד ואחד (חובת התלמידים). בהיותנו מחנכים לגיל הרך עלינו להאהיב את החומר הלימודי על הילדים ולהטמיע את הנלמד בצורה מעניינת, מגוונת ואטרקטיבית. זאת מבלי לפגוע בדרך הלמידה המסורתית העוברת מדור לדור ובשיטת "החיידר" שאין שני לה.
בעמוד מוצע מגוון רחב של חומרים, עזרים, אמצעי למידה, דפי עבודה, פעילויות והדרכות לגיל הרך.
מעגל השנה בגני הילדים
חרוזים
חזרה לראש הדףחריזה היא חזרה על צלילים דומים – שתי מילים או יותר, והיא נפוצה לרוב בדקלומים ובשירים.
כדי להבין מהי חריזה הילד זקוק למודעות פונולוגית להרכב המילים, לצלילים ולהברות.
עליו לזהות את תחילת המילה וסופה ולהפנים שהחרוז מתחרז עם הסיומת של המילה והצליל הדומה.
1. חריזה עוזרת לפתח יכולות שינון וזיכרון אצל ילדים.
2. חריזה עוזרת לפתח דמיון בקרב הילדים.
3. חריזה עוזרת להבין את תהליכי האיות, הקריאה והכתיבה.
4. חריזה עוזרת לילדים להגדיל את אוצר המילים שלהם.
רגשות
חזרה לראש הדףילדים רבים מתמודדים עם קשיים שונים של פחד, חרדה ואי ודאות בפרט עקב אירועי השנתיים האחרונות שבהם חוו חוויות קשות ובלתי צפויות. אף שהילדים הקטנים שומעים הכול, אינם מבינים תמיד ומסוגלים להביע את החוויה שלהם אחרי המידע שקיבלו.
יש ילדים שנראה שאינם מושפעים כלל, אך הם צוברים בתוכם שאלות ופחדים ואינם יודעים לשאול ולהביע. היה מי שאמר שילד אינו שומר סוד – אם זה לא יוצא דרך הפה, זה יוצא בדרכים אחרות.
כך למשל פגשנו ילדים שהתחילו בהתנהגות הרסנית, בהתפרצויות זעם, ילדים שחזרו להרטיב לאחר שכבר נגמלו, ילדים שבוכים הרבה או ילדים שמפחדים פתאום ללכת לישון לבד, להתרחץ לבד או מפתחים פחד מחושך.
הפתרון הוא לתת להם הזדמנות בדרך נעימה וחווייתית לשתף, לשאול ולהביע את עצמם. נציע כמה דרכים ואפשרויות ללמד ילדים להביע רגשות ודרכים להתמודד עם רגשות כמו חרדה, כעס ופחד.
בריאות
חזרה לראש הדף"הואיל והיותו של הגוף בריא ושלם הוא מדרכי הבורא הקדוש ברוך הוא, לכן צריך האדם להרחיק את עצמו מדברים המאבדים את גופו ולהנהיג את עצמו בדברים המבריאים והמחלימים" (הרמב"ם, ספר המדע, דעות ד, הלכה א).
בנושא הבריאות, שילבנו בחתך רוחב מושגים מתחומים שונים: שפה, אוריינות, קטגוריות, זיכרון שמיעתי וחזותי ותוצרים גרפו מוטוריים. ילדי הגן חשופים למושגים שונים הקשורים למחלות החורף. בשנתיים האחרונות הם מכירים מושגים כמו יצא חיובי, שלילי, בידוד, תסמינים ועוד.
תחילה נודה לה' על בריאות הגוף. לאחר מכן נשנן מושגים של בריאות וחולי ונחנך לשמירה על בריאות הגוף מתוך תפילה לה' שנהיה תמיד בריאים. אמן.
חשבון
חזרה לראש הדףדגמים
חזרה לראש הדףבגילאי הגן מלמדים את הילדים לבנות דגמים. הילדים בונים אותם מחלקי משחק, מחרוזים ומחומרי יצירה. בתהליך החשיבה שמופעל במוח, כאשר ילדים בונים דגמים, הם רוכשים יכולת ניבוי - יכולת לצפות מראש, את "מה בא אחרי" ואת החזרתיות של הדגם.
ילדים יכולים לצפות מראש חזרתיות בתחומים שונים: בצורות, בצבעים, בתנועה, במוזיקה.
יכולת זו, לצפות מראש "מה יבוא אחרי?" היא בסיס להבנה חשבונית פשוטה של מספרים, מי לפני ומי אחרי, מספרים זוגיים ואי זוגיים, ובהמשך תרגילי חילוק וכפל.
צורות
חזרה לראש הדףהחורף הגיע ואיתו הגשם הרוח והקור. נמצאים יותר בתוך הגן וזה בדיוק הזמן לעבוד עם הילדים על התבוננות בעולם שסביבם, גם אם הוא מצומצם לתחום הגן ולרחבת המשחקים.
הפעם נתבונן על העולם ונחפש צורות!
שמות הצורות ותכונותיהן חשובים מאוד בשימוש בשפה. כשילד מתאר חפץ עליו להשתמש בתכונות הצורה שלו כדי לתארו. אנחנו מצפים מילדים בגילים שונים להכיר את הצורה בשמה, להפנים את תכונותיה ואת השימוש בה.
מושגי מרחב
חזרה לראש הדףמושגי מרחב חשובים מאוד להעשרת השפה ולהרחבת אוצר המילים של הילד. באמצעותם יוכל הילד לבקש, להסביר ולנהל שיחה ברורה יותר עם הסביבה.
מושגי מרחב מרחיבים את עולמו של הילד, הוא לומד להתבונן על הסביבה – מי קרוב ומי רחוק, מי למעלה ומי למטה. המושגים נרכשים לפי קבוצות הגיל השונות.
מושגי גודל
חזרה לראש הדףהקניית מושגים בסיסית וחשובה להתפתחות השפה, ההבנה וההבנה החשבונית. לכל גיל יכולת אחרת בהפנמת מושגים. לילדים באותו גיל יש לעיתים יכולות שונות.
חילקנו את המושגים לנושאים וליחידות לפי גיל.
זהירות בדרכים
חזרה לראש הדףהשבוע נעסוק בנושא העשרה חשוב – זהירות בדרכים.
למרבה הצער שוב ושוב שומעים על ילדים שנפגעו בתאונות דרכים. עם הילדים יחד נתוודע אל הסכנות בדרך, נשנן את כללי הזה"ב ונזכור לשמור על הכללים ולהיזהר בדרכים.