פיתוח השפה בגן הילדים חזרה
מחקרים מוכיחים כי ילדים בעלי כישורי שפה גבוהים, מקבלים ציונים גבוהים יותר בבית הספר, מפתחים כישורי חברה ותקשורת תוך אישית ובין-אישית טובים יותר ומצליחים במגוון חומים בחיים. מטרת התכנית לקדם כישורי שפה, להטמיע תהליכי פיתוח החשיבה והשפה ולקדם הישגים בשפה ובאוריינות בקרב התלמידים.
זה קול הסיפור – עקרונות
חזרה לראש הדף- יחס אישי: נעבוד בקבוצות קטנות, 5-4 ילדים בקבוצה.
- קריאה דיאלוגית: נקרא עם הילדים ולא לילדים.
- קריאה חוזרת: נקרא כל ספר לפחות שש פעמים. בכל קריאה נעמיק יותר.
- עצירות: נעצור עצירות מתודיות לשיח.
- שיח: ניצור שיח אורייני סביב תוכן הסיפור.
- פעילות: נערוך פעילויות חווייתיות בנושא הסיפור.
- ביטוי אישי: נאפשר לילדים להתבטא ולהביע את עצמם במגוון דרכים.
- סדירויות: נקבע זמן קבוע בסדר היום לכל קבוצת ילדים.
- סביבת הילד: נשתף את ההורים בתוכנית ובמה שנלמד בקבוצה.
טיפים קטנים לקידום השפה
חזרה לראש הדף- שוחחו במשלב שפתי ברמה אחת מעל רמת הילדים, כגון: "סיימו את האוכל", "מה מטריד אותך?"
- שימו סביבכם כל חפץ ופעולה – אל תאמרו "תביא את זה משם..."
- דברו בשפה תקנית – אל תדברו בגוף שלישי "הגננת אמרה לאסוף משחקים".
- דברו תמיד במילים שלמות – אל תשאלו שאלה ותתחילו את תחילת מילת התשובה במחשבה שהילדים ימשיכו אתכם. כך מי שיודע את התשובה, לא הוספתם לו ידע ומי שלא יודע, לא למד, כיוון ששמע חצי מילה.
- תנו לילדים הזדמנויות רבות לספר על אירועים – כך הם יפנימו שלסיפור יש התחלה, אמצע וסוף.
- למדו את הילדים להתבטא היטב – לא כל מה שעושים להם "זה לא נעים לי", ממשיכת שיער ועד עלבון.
- ילדים עם קשיי שפה מתקשים להבין תהליך, רצף, סיבה ותוצאה. הם לא ילמדו זאת על ידי תמונות ודפי עבודה, אלא על ידי עבודה פעלתנית שיוצרת קשרים במוח. הכינו עם הילדים מאכלים אשר בהכנתם יש רצף ותהליך: אפייה או בישול. הכניסו לפעילויות הגן מלאכות יד קדומות: הפקת שמן, הכנת מיץ ענבים, תפירה, סריגה וכו'