"מעשה שבא מין ואמר לר' עקיבא : העולם הזה מי בראו ? אמר לו : הקב"ה. אמר לו : הראיני דבר ברור. אמר לו : מה אתה לובש ? אמר לו : בגד. אמר לו : מי עשאו ? אמר לו: האורג, אמר לו: איני מאמינך, הראיני דבר ברור. אמר לו: ומה אראה לך, ואיך אתה יודע שהאורג עשאו ? אמר לו: ואתה אינך יודע שהקב"ה ברא את עולמו ? נפטר אותו המין. אמרו לו תלמידיו : מה הדבר ברור. א"ל : בני כשם שהבית מודיע על הבנאי והבגד מודיע על האורג והדלת על הנגר, כך העולם מודיע על הקב"ה שהוא בראו" (מדרש תמורה, ה').
עיון במקורות מראה, כי חז"ל עמדו על המעלה בהתבוננות בטבע, המביאה את האדם להתפעלות ממעשיו של הקב"ה, להערצתו ולשבחו על חכמתו, מחזקת את אהבתו ויראתו בלב האדם, ומלמדת את האדם מוסר ומידות טובות. ידוע ומפורסם פירושו של הרמב"ם את הפסוקים: "ואהבת את ד' אלוקיך" ו"את ד' אלוקיך תירא" (דברים) –"היאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר, ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול" (הלכות יסודי התורה)
תוכנית הלימודים המעודכנת במדע וטכנולוגיה, מזמנת עיסוק ולמידה של נושאים ותופעות הסובבים אותנו והם חלק מחיינו. בנוסף להעשרת הידע של התלמיד, לעיסוק בנושאים אלה יש ערכים רוחניים חשובים כמו: הבנת החוקיות המופלאה שברא הקב"ה בטבע, טיפוח השמירה על איכות הסביבה בבחינת "לעבדה ולשמרה"; פיתוח הכרה בחשיבות הידע המדעי והטכנולוגי לשירות פתרונות הלכתיים; פיתוח מודעות להרגלי שמירה על היגיינה, בריאות ואיכות חיים בבחינת "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" וכד'.
במסגרת לימודי המדעים, מתנסים התלמידים במרכיבים שונים של חקר מדעי. הם מבצעים תצפיות וניסויים, תוך הקפדה על עמידה בכללים המאפיינים ניסויים מבוקרים: שמירה על גורמים קבועים פרט לגורם הנבדק (המשפיע), ביצוע חזרות בניסוי, איסוף מסודר של נתונים (רצוי באמצעות טבלה), ניתוחם וייצוגם (למשל בגרף), הסקת מסקנות מהתוצאות.
תלקיט חקר
מטרת תלקיט החקר למורה שלפניכם היא לסייע למורים בליווי תלמידיהם בביצוע תהליך שלם של חקר מדעי, בתפילה שנצליח להגיע עם התלמידים להתבוננות בבריאה, ולגלות גדולתו וחסדו של בורא עולם.
ונסיים בדבריו של "החזון איש": "כי העולם שלפניו, נבנה בתכנית מעובדה ומחושבה מראש, וכאילו מהנדס חכם צייר לפניו את העולם בטרם נברא" (ספר האמונה והביטחון).