מפרט התכנים לכיתה ב

מפרט הידע, המיומנויות והערכים

ציר מוביל
שורשי הזהות שלי – ממשפחה לעם ולמולדת.

רעיונות מרכזיים
הזהות האישית והמשפחתית שלי קשורה בזהות של המולדת שלי – ארץ ישראל.

חזרה לראש הדף

הזהות שלי ושל משפחתי

  • זהות אישית
  • זהות משפחתית – משפחה גרעינית ומשפחה מורחבת
  • סמלים יהודיים המספרים את הסיפור המשפחתי
  • שבתות וחגים בראי המשפחה

כבוד האדם והמשפחה

  • מהי החשיבות של כיבוד הורים והמעגל המשפחתי?

כיבוד ערכי המורשת

  • מהי המשמעות של מסורת משפחתית?
  • איך ולמה נוצרו המסורות השונות?

אוריינות לשונית

  • זיהוי מילים הקשורות למשפחה ולבית היהודי
  • שיום חפצים וסמלים יהודיים ומשמעותם
  • סיפור המשפחה באמצעות תמונות משפחתיות או חפצים משפחתיים
  • ראיון של סבא וסבתא או בני משפחה אחרים על מסורת משפחתית

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • בניית עץ המשפחה
  • יצירת קולאז' מסיפורים של תלמידים עולים, הורים, סבים וסבתות של תלמידים שעלו

חשיבה יצירתית

  • בניית תערוכה בנושא "המשפחות בכיתה" (תמונות, ציורים, חפצים)

חשיבה ביקורתית

  • זיהוי המאחד והמייחד בסיפורים המשפחתיים של חברי הכיתה
  • השוואה בין תמונות מהעבר לתמונות מהווה של ארץ ישראל
חזרה לראש הדף

המשפחה שלי והקשר למולדת

  • סיפורים של סבים, סבתות וקרובי משפחה אחרים על הקשר לעם היהודי
  • סיפורי עליה של המשפחה שלי לארץ ישראל
  • ההתיישבות בארץ של בני המשפחה שלי
  • סיפור המשפחה שלי

זיקה ושייכות למשפחה ולארץ

  • מה הופך את המשפחה שלי לחלק מסיפור רחב יותר של העם והארץ?
  • מה הופך מקום לבית?
  • מה גורם לנו להרגיש שייכים למקום?
  • מהי מולדת בשבילי?
  • האם יש רק מולדת אחת?
  • מה ההבדל בין מקום מגורים למולדת?
  • מה מחבר אותי לארץ ישראל?
  • כיצד הסיפור של המשפחה שלי עוזר לי להכיר את עצמי?
  • כיצד היכרות עם העבר המשפחתי תורמת לבניית הזהות האישית שלי?

עברית – לשון הקודש

  • מדוע חשוב לדבר, לקרוא ולכתוב וללמוד עברית – השפה של עם ישראל?
  • כיצד שומרים על השפה העברית?
  • כיצד אפשר לשמור על העברית כשסבבנו שפות רבות אחרות?
  • מה האחריות של כל אחד מאיתנו לשמר ולהעשיר את השפה?
  • ירושלים עיר הבירה , חשיבותה וקדושתה

אוריינות לשונית

  • יצירת "ענן מילים" אישי – מהי מולדת בשבילי?
  • יצירת מפת מושגים למילה מולדת
  • כתיבה או ציור בנושא סיפור שסבא וסבתא או בני משפחה אחרים סיפרו לי על ראשית ימיהם בארץ
  • זיהוי מאפייני המולדת מטקסטים ומתמונות

חשיבה ביקורתית

  • זיהוי המאחד והמייחד בסיפורים המשפחתיים של חברי הכיתה.
  • השוואה בין תמונות מהעבר לתמונות מההווה של ארץ ישראל.
חזרה לראש הדף

המולדת שלי בספרות ובשירה

  • מולדת בספרות ובאומנות
  • השיר: לך אתן את הארץ הזאת

חשיבה יצירתית

  • המחזה, ביטוי בציור לשירים מפורסמים על ירושלים ('רחם', 'ירושלים שבלב' ועוד) ועל ציון (שיר המעלות בשוב ה' וכו') כתיבה של שירים, הכנת פרסומות על המקום האהוב עליי במולדת
חזרה לראש הדף

קום והתהלך בארץ – סיורים

  • מקומות בארץ שאני אוהב לטייל עם המשפחה