מפרט התכנים לכיתה ב
מפרט הידע, המיומנויות והערכים
ציר מוביל
שורשי הזהות שלי – ממשפחה לעם ולמולדת.
רעיונות מרכזיים
הזהות האישית והמשפחתית שלי קשורה בזהות של המולדת שלי – ארץ ישראל.
נושאים בתוכנית הלימודים
הזהות שלי ושל משפחתי
אוריינות לשונית
- זיהוי מילים הקשורות למשפחה ולבית היהודי
- שיום חפצים וסמלים יהודיים ומשמעותם
- סיפור המשפחה באמצעות תמונות משפחתיות או חפצים משפחתיים
- ראיון של סבא וסבתא או בני משפחה אחרים על מסורת משפחתית
אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית
- בניית עץ המשפחה
- יצירת קולאז' מסיפורים של תלמידים עולים, הורים, סבים וסבתות של תלמידים שעלו
חשיבה יצירתית
- בניית תערוכה בנושא "המשפחות בכיתה" (תמונות, ציורים, חפצים)
חשיבה ביקורתית
- זיהוי המאחד והמייחד בסיפורים המשפחתיים של חברי הכיתה
- השוואה בין תמונות מהעבר לתמונות מהווה של ארץ ישראל
המשפחה שלי והקשר למולדת
זיקה ושייכות למשפחה ולארץ
- מה הופך את המשפחה שלי לחלק מסיפור רחב יותר של העם והארץ?
- מה הופך מקום לבית?
- מה גורם לנו להרגיש שייכים למקום?
- מהי מולדת בשבילי?
- האם יש רק מולדת אחת?
- מה ההבדל בין מקום מגורים למולדת?
- מה מחבר אותי לארץ ישראל?
- כיצד הסיפור של המשפחה שלי עוזר לי להכיר את עצמי?
- כיצד היכרות עם העבר המשפחתי תורמת לבניית הזהות האישית שלי?
עברית – לשון הקודש
- מדוע חשוב לדבר, לקרוא ולכתוב וללמוד עברית – השפה של עם ישראל?
- כיצד שומרים על השפה העברית?
- כיצד אפשר לשמור על העברית כשסבבנו שפות רבות אחרות?
- מה האחריות של כל אחד מאיתנו לשמר ולהעשיר את השפה?
- ירושלים עיר הבירה , חשיבותה וקדושתה
אוריינות לשונית
- יצירת "ענן מילים" אישי – מהי מולדת בשבילי?
- יצירת מפת מושגים למילה מולדת
- כתיבה או ציור בנושא סיפור שסבא וסבתא או בני משפחה אחרים סיפרו לי על ראשית ימיהם בארץ
- זיהוי מאפייני המולדת מטקסטים ומתמונות
חשיבה ביקורתית
- זיהוי המאחד והמייחד בסיפורים המשפחתיים של חברי הכיתה.
- השוואה בין תמונות מהעבר לתמונות מההווה של ארץ ישראל.