על התוכנית

רציונל התוכנית


תוכנית "שבילי מורשת" שואפת לעצב בקרב תלמידי ישראל זהות אישית מתוך תחושת זיקה עמוקה ושייכות לארץ ישראל כמולדתו של העם היהודי.

  • התוכנית מציעה מסע לימודי מתמשך, הנשען על הכרות מעמיקה עם ארץ ישראל בצד עיסוק באירועים מכוננים בתולדות העם, בדמויות מרכזיות שהובילו תהליכי עליה, הקמה והתיישבות, בביטוי של המולדת בספרות בשירה ובאומנות ובהיכרות עם אתרים ונופים.
  • התוכנית שואפת לחנך את התלמידים להבנת הקשר הערכי בין עבר, הווה ועתיד; שמחובר למקומות, לדמויות ולרעיונות שבנו את הארץ.
  • התוכנית מציעה מסע מהסיפור האישי אל הזהות היהודית, מתוך חיבור בין עולמו של הלומד למורשת המשפחתית והקהילתיות.
  • התוכנית שוזרת נרטיבים אישיים בפסיפס של זהות משותפת, ומאפשרת לכל תלמיד למצוא את מקומו בסיפור של העם היהודי. באמצעות חיבור רגשי, לימודי וערכי.
  • התוכנית מתבססת על שלושה ממדים פדגוגיים משלימים: הממד הרגשי-חווייתי המעודד חיבור רגשי עמוק של הלומדים לארץ ולעם; הממד הקוגניטיבי המתמקד ברכישת ידע; הממד ההתנהגותי המעודד מעורבות, יוזמה ותרומה לקהילה, מתוך תחושת שותפות ואחריות. שלושת הממדים שזורים זה בזה ויוצרים חוויית למידה המקדמת שייכות ומורשת זהותית מחוברת ורלוונטית.

מטרות התוכנית

התלמידים:

  1. יכירו את המקורות התורניים, ההיסטוריים והתרבותיים של העם היהודי בהקשר שלו לארץ ישראל, תוך דגש על אירועים חשובים, דמויות מופת ואתרים מכוננים.
  2. יבינו את הקשר בין הזהות האישית, המשפחתית והקהילתית.
  3. ירחיבו את הידע הגאוגרפי על מרחבים ונופים בארץ ישראל.
  4. יכירו יצירות ספרות, שירה ואמנות המבטאות את רוח המורשת והזהות היהודית.

התלמידים:

  1. יחזקו תחושת השייכות וזיקה רגשית לעם היהודי ולארץ ישראל.
  2. יפתחו רגשי כבוד למנהגים, למסורת ולתרבויות השונות של קהילות ישראל, בעבר ובהווה.
  3. ילמדו לבטא את ערכי התורה באמצעות יוזמה ותרומה לקהילה ולסביבה.

התלמידים:

  1. יפעילו אוריינות מידע וחשיבה ביקורתית באמצעות איסוף מידע מתוך מקורות מגוונים: טקסטואליים, חזותיים, דיגיטליים ואנושיים.
  2. יפעילו חשיבה יצירתית בדרכים מגוונות: סיפור, ציור, כתיבה, מצגת, סרטון או כל יצירה אמנותית אחרת.
  3. יפעילו מיומנויות בינאישיות באמצעות: דיאלוג, הקשבה מכבדת, התנהלות מתוך סובלנות והבנה כלפי קהילות, תרבויות וסיפורי חיים מגוונים.

עקרונות פדגוגיים מרכזיים

עיקרון זה מתאר תהליך למידה הדרגתי, המתחיל מהעולם האישי והמוכר של התלמיד – המשפחה, הבית והסביבה הקרובה – ומתרחב אל הקשר למולדת.
הלמידה נעה במעגלים מתרחבים, מן החוויה האישית אל ההקשר הקהילתי והתרבותי.
העיקרון מדגיש את האופן שבו הזהות האישית שזורה בזהות הקולקטיבית, ומאפשר לתלמידים לגבש זהות ולחזק שייכות, שורשים ושותפות.
זהו מסע אישי וערכי – מעצמי אל עמי – המחזק את תחושת הקשר אל עם ישראל, אל ארץ ישראל ואל תורת ישראל ומורשתה.

העיקרון הספירלי מבטא תהליך לימודי שבו נושאים שבים ונלמדים לאורך השנים, בכל פעם ברמה הולכת ומעמיקה.
בכל שלב, התלמידים פוגשים תכנים מוכרים מתוך נקודת מבט חדשה, מורכבת ובוגרת יותר. גישה זו מאפשרת פיתוח הדרגתי של זהות יהודית מגובשת, לצד חיזוק היכולות הקוגניטיביות, הרגשיות והחברתיות בהתאם לגילם ולשלב ההתפתחותי שבו הם מצויים.

עיקרון זה משקף את תהליך ההתפתחות הקוגניטיבית של הלומדים, שבו המעבר מתרחש מהתנסות מוחשית וחווייתית אל חשיבה מופשטת ודיון ערכי. באמצעות חיבור לחוויות אישיות, סיפורים, סמלים ודוגמאות מן המציאות, מתאפשרת הבנייה הדרגתית של מושגים מופשטים בנושאים של זהות, שייכות וערכים.

עיקרון זה מבטא את הגישה ההוליסטית בחינוך, המכירה בכך שלמידה משמעותית משלבת – רגש, שכל ועשייה.
חוויה: טיפוח זיקה רגשית ושייכות לזהות ולמורשת באמצעות חוויות, מצוות שונות, מקורות וסיפורים.
ידע: פיתוח ידע, הבנה ומיומנויות חשיבה, באופן ההולם את שלב ההתפתחות.
עשייה: עידוד עשייה פעילה ותרומה קהילתית, המחברות בין הלמידה לבין המציאות.

עיקרון זה המתבטא בשזירת תחומי דעת שונים מאפשר לתלמידים לראות את המורשת היהודית כמארג עשיר ורב-ממדי המתבטא בכל תחומי החיים והתרבות, ולא כתחום מבודד.
גישה זו מאפשרת לתלמידים לחוות את הזהות שלהם בהקשרים מגוונים – לשוניים, תרבותיים, היסטוריים, ערכיים ואמנותיים.

בתי ספר המאפשרים שימוש בכלי בינה בקרב התלמידים, יוכלו לשלב משימות בעזרת כלי הבינה, בדגש על פיתוח מיומנויות דיגיטליות וחשיבה ביקורתית.
צוותי ההוראה יעשו שימוש מושכל בכלי הבינה.