מפרט התכנים לכיתה ו

מפרט הידע, המיומנויות והערכים

ציר מוביל 
ארץ ציון וירושלים בליבה

רעיונות מרכזיים 
מדינה נבנית מסיפורים של מקום, אנשים וערכים

חזרה לראש הדף

סיפורה של הארץ ואזוריה

הנגב

  • הפרחת השממה
  • מרכזי מחקר ופיתוח (מו"פ) לפיתוח חקלאות בתנאי מדבר
  • הקמת ישובים

הגליל

  • יבוש החולה
  • המוביל הארצי -מהכנרת לנגב
  • תעשיות עתירות ידע – תפן

מישור החוף

  • חדרה - מייבוש ביצות ועד להפקת חשמל
  • נוף אורבני מתפתח
  • מפעלי התפלה

רמת הגולן

  • טורבינות רוח להפקת אנרגיה
  • מאגרי המים וחשיבותם
  • הר החרמון

יהודה ושומרון

  • ממעיינות וטרסות חקלאיות לחקלאות מתחדשת
  • סיפורי מורשת והיסטוריה

ישובים מספרים סיפור על המולדת שלי

  • יישובי גבול (יישובי ספר)
  • עיירות פיתוח
  • קיבוצים

חזון, התמדה, אחריות לעתיד

  • באיזו מידה הפרחת השממה בנגב רלוונטית גם לימינו?
  • מה אפשר ללמוד מהפרחת השממה על המטרות שליוו את בניית הארץ?

אחריות סביבתית, יזמות

  • האם ייבוש החולה היה מעשה נכון? (יתרונות מול חסרונות סביבתיים)
  • מה המחיר ומה הרווח ב"שינוי פני הארץ"?
  • איך פיתוח הארץ (ערים, תעשיות, כבישים) מתיישב עם שמירה על הטבע?
  • איך ניתן לאזן בין הצרכים של האוכלוסייה לבין שמירה על הסביבה?

אוריינות חזותית (שימוש במפת ארץ ישראל)

  • זיהוי גבולות המדינה
  • זיהוי ערים ויישובים מרכזיים

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • תכנון יישוב חדש בנגב – בניית מודל ליישוב המשלב קיימות, חקלאות חכמה וקהילה

אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית/חשיבה יצירתית
• משחק תפקידים: "וועדת תכנון" לפיתוח הגליל תוך שמירה על הטבע

חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע

  • השוואה בעזרת סיור וירטואלי או מפות: לדוגמה: מפת חדרה בעבר מול מפת העיר היום
  • חקר: מהו מפעל התפלה? מהי תרומתו למדינה?

חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית

  • חשיפה לדילמות אמתיות (למשל: בניית כביש חדש או שימור אתרים היסטוריים? פיתוח אזור תעשייה או שמירה על פארק טבעי?), ניתוח השיקולים השונים והצגת פתרונות יצירתיים

אוריינות מידע, אוריינות לשונית

  • חקר יישובים (יישובי גבול, קיבוצים, עיירות פיתוח) והצגת סיפורם ב"תערוכת יישובים".
חזרה לראש הדף

ירושלים מרכז הארץ והעולם - בירת מדינת ישראל

ירושלים של זהות (היסטוריה, קדושה, שמות ומעמד)

  • ירושלים בתנ"ך – כיבוש ירושלים על ידי דוד ובניית בית המקדש על ידי שלמה
  • ירושלים במדרש
  • הר הבית, הר המוריה, הכותל המערבי

זהות, שותפות, סובלנות

  • מה בעולם מעניק לעיר מעמד של עיר בירה ? כיצד ירושלים עונה על הקריטריונים ולמעלה מכך?
  • כיצד מסמלת ירושלים את הקשר של עם ישראל לארצו בעבר ובהווה?
  • כיצד המקומות ההיסטוריים בירושלים מחזקים את תחושת השייכות לדורות הקודמים ולכל עמ"י?

חשיבה יצירתית

  • תכנון סיור בירושלים דרך אתרים מרכזיים, כולל משימות בתחנות השונות

חזרה לראש הדף

ירושלים באומנות, בשירה ובסיפורים

  • בחינת ז'אנרים שונים כמו פיוט, שירה וכדומה בנושא ירושלים

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • כתיבת שיר על ירושלים והסבר מהי "ירושלים שבלב- שלי"
חזרה לראש הדף

קום והתהלך בארץ – סיורים

  • ירושלים – מרכז ישראל
  • מישור החוף (חדרה)
  • הגליל (החולה, מצפים)

חשיבה יצירתית

  • תכנון סיור בירושלים ובאתרים מרכזיים, כולל משימות בתחנות השונות