מפרט התכנים לכיתה ו
מפרט הידע, המיומנויות והערכים
ציר מוביל
ארץ ציון וירושלים בליבה
רעיונות מרכזיים
מדינה נבנית מסיפורים של מקום, אנשים וערכים
נושאים נלמדים בתוכנית הלימודים
סיפורה של הארץ ואזוריה
הנגב
- הפרחת השממה
- מרכזי מחקר ופיתוח (מו"פ) לפיתוח חקלאות בתנאי מדבר
- הקמת ישובים
הגליל
- יבוש החולה
- המוביל הארצי -מהכנרת לנגב
- תעשיות עתירות ידע – תפן
מישור החוף
- חדרה - מייבוש ביצות ועד להפקת חשמל
- נוף אורבני מתפתח
- מפעלי התפלה
רמת הגולן
- טורבינות רוח להפקת אנרגיה
- מאגרי המים וחשיבותם
- הר החרמון
יהודה ושומרון
- ממעיינות וטרסות חקלאיות לחקלאות מתחדשת
- סיפורי מורשת והיסטוריה
ישובים מספרים סיפור על המולדת שלי
- יישובי גבול (יישובי ספר)
- עיירות פיתוח
- קיבוצים
חזון, התמדה, אחריות לעתיד
- באיזו מידה הפרחת השממה בנגב רלוונטית גם לימינו?
- מה אפשר ללמוד מהפרחת השממה על המטרות שליוו את בניית הארץ?
אחריות סביבתית, יזמות
- האם ייבוש החולה היה מעשה נכון? (יתרונות מול חסרונות סביבתיים)
- מה המחיר ומה הרווח ב"שינוי פני הארץ"?
- איך פיתוח הארץ (ערים, תעשיות, כבישים) מתיישב עם שמירה על הטבע?
- איך ניתן לאזן בין הצרכים של האוכלוסייה לבין שמירה על הסביבה?
אוריינות חזותית (שימוש במפת ארץ ישראל)
- זיהוי גבולות המדינה
- זיהוי ערים ויישובים מרכזיים
אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית
- תכנון יישוב חדש בנגב – בניית מודל ליישוב המשלב קיימות, חקלאות חכמה וקהילה
אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית/חשיבה יצירתית
• משחק תפקידים: "וועדת תכנון" לפיתוח הגליל תוך שמירה על הטבע
חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
- השוואה בעזרת סיור וירטואלי או מפות: לדוגמה: מפת חדרה בעבר מול מפת העיר היום
- חקר: מהו מפעל התפלה? מהי תרומתו למדינה?
חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית
- חשיפה לדילמות אמתיות (למשל: בניית כביש חדש או שימור אתרים היסטוריים? פיתוח אזור תעשייה או שמירה על פארק טבעי?), ניתוח השיקולים השונים והצגת פתרונות יצירתיים
אוריינות מידע, אוריינות לשונית
- חקר יישובים (יישובי גבול, קיבוצים, עיירות פיתוח) והצגת סיפורם ב"תערוכת יישובים".