מפרט התכנים לכיתה ד
מפרט הידע, המיומנויות והערכים
ציר מוביל
מחלום להגשמה – עליה לארץ ישראל
רעיונות מרכזיים
- אהבת הארץ והעמקת הזיקה לערכיה
- מצוות התלויות בארץ
הגעגועים של העם היהודי לארץ ישראל לאורך הדורות
המניעים לעלייה לארץ ישראל לאורך הדורות
יוזמה, מחויבות, אומץ ונחישות
- כיצד הופכת כמיהה לפעולה מעשית?
- איך עלו לארץ? (ברגל, בספינה, במטוס וכו') וכמה זמן נמשכה העלייה?
- מהם הקשיים שעמדו בפני העולים והמתיישבים, וכיצד התמודדו איתם?
- מה מרגיש אדם שעוזב את ארץ הולדתו כדי לעלות לארץ ישראל?
- מהם הקשיים שעמדו בפני העולים והמתיישבים וכיצד התמודדו איתם?
- מה סייע לעולים להתגבר על הקשיים?
התיישבות ראשונית ותקווה
- מהם הגורמים האישיים שהניעו אנשים לעלות לארץ?
- למה חשוב לשמר את סיפור העלייה האישי או המשפחתי שלנו?
ערבות הדדית
- כיצד השפיע מבנה היישוב (מושב, קיבוץ) על חיי הקהילה?
- כיצד העולים החדשים והדמויות המרכזיות פעלו למען כלל העם? מה ניתן ללמוד מהם?
- מה אנחנו יכולים ללמוד מהעולים ומדמויות המרכזיות על התמדה, אמונה ומסירות?
אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית
- הכנת קישוט כיתה בנושא מצוות התלויות בארץ תוך הדגשת ערכים חברתיים
- המחזת סיפור עלייה (מכשולים, געגועים ותקווה)
- הכנת "מזוודה" אישית (אמיתית או דמיונית) עם חמישה פריטים לקראת עלייה לארץ, והסבר לבחירת הפריטים.
- בניית לוח קיר כיתתי המציג את סיפורי העלייה של משפחות, שכנים, מכרים, חברים
אוריינות מרחבית
- שרטוט מסלול העלייה מארץ המוצא ליישוב על מפה גיאוגרפית
ארץ ישראל שלי
אוריינות מידע, אוריינות חזותית
- הכנת ציר זמן כולל ציורים וסמלים לכל אחד מהאירועים המרכזיים
אוריינות לשונית
- ניתוח פרשנויות על מצוות הנוהגות בארץ וחילוץ ערכים חברתיים מתוכן
- ניתוח שירים, פיוטים שכתבו העולים לארץ ישראל והמתיישבים הראשונים
חשיבה יצירתית
- יצירת תערוכה של כרזות המציגות את תרומתן של דמויות מרכזיות בארץ
חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית
- הכרת שטרות ומטבעות בעבר ובהווה - זיהוי סמלים
- יצירת שטר אישי עם ערך וסמל עצמי
דמויות
מדינה יהודית ודמוקרטית
התנהלות חברתית, אוריינות לשונית
- הצבעה בכיתה – תרגול של תהליך דמוקרטי סביב נושא רלוונטי לעולמם של התלמידים (בחירת נושא כיתתי, כיבוד למסיבה), וכתיבה על ההרגשה והחשיבות של קול אישי.
אוריינות דיגיטלית, חשיבה יצירתית
- יצירת קולאז' שבו כל תלמיד מציג קבוצה כלשהי שחיה בישראל (אפשר גם את הקבוצה ממנה הוא עצמו בא), באמצעות ציור או כתיבה (לבוש, מאכל, בית הכנסת, חג, שפה וכו')
אוריינות דיגיטלית, מודעות חברתית
- יצירת "ציר זמן" על התפתחויות שונות בארץ
נופי הארץ - ארץ קטנה אך מגוונת בנופיה
נופי הארץ בספרות, בשירה ובאומנות
חשיבה יצירתית, אוריינות לשונית
- בחירת נוף בארץ (הים התיכון, הכינרת, המכתשים) ויצירה אישית - ציור, שיר, סיפור קצר
- השוואה לאופן שבו צוירו אתרי קודש (כמו הכותל, קבר רחל, קבר רבי מאיר בעל הנס ועוד) לאורך השנים, לעומת המראה שלהם כיום
חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית
-
שאילת שאלות בעקבות התבוננות ביצירת אומנות על נוף ישראלי
אוריינות דיגיטלית, חשיבה יצירתית
- יצירת תערוכה המציגה את נופי ארץ ישראל ומשלבת תמונות, שירים, ציורים וטקסטים של התלמידים