מפרט התכנים לכיתה ד

מפרט הידע, המיומנויות והערכים

ציר מוביל
מחלום להגשמה – עליה לארץ ישראל

רעיונות מרכזיים

  • אהבת הארץ והעמקת הזיקה לערכיה
  • מצוות התלויות בארץ
חזרה לראש הדף

הגעגועים של העם היהודי לארץ ישראל לאורך הדורות

  • הביטוי של הכמיהה והשייכות לארץ ישראל ולירושלים: בתנ"ך, בתפילות וברכות, בפיוטים, בספרות, בשירה ובאומנות

זיכרון היסטורי, שייכות

  • מה משמעותה של ירושלים עבור יהודים לאורך הדורות?
  • כיצד מתבטאת הכמיהה לארץ ישראל בשירים, בפיוטים, בציורים ובסיפורים?
  • באילו דרכים שמרו היהודים את הזיכרון והתקווה לשוב לציון?
  • מדוע יהודים בכל הדורות שמרו על חלום לעלות לארץ ישראל?

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • כתיבה – ירושלים בשבילי...
  • כתיבת יומן דמיוני של עולה לארץ ישראל
  • כתיבת מכתב לעולים בעקבות עיון במכתבים שלהם המתארים את הכמיהה לעלות לארץ
  • לוח קיר ובו כל תלמיד תולה משפט, תמונה או שיר המביע געגוע לארץ ישראל
חזרה לראש הדף

המניעים לעלייה לארץ ישראל לאורך הדורות

  • ההבטחה לאבות (בראשית יב, פרשת לך לך)
  • ההכנה לכניסה לארץ בחומש דברים
  • הכניסה לארץ בספר יהושע
  • בניית ביהמ"ק בספר מלכים
  • מהן המצוות התלויות בארץ? מה הסיבה להן על פי המפרשים השונים?
  • מהן המצוות הנוהגות היום?
  • הכמיהה לקיום מצוות בארץ ישראל

יוזמה, מחויבות, אומץ ונחישות

  • כיצד הופכת כמיהה לפעולה מעשית?
  • איך עלו לארץ? (ברגל, בספינה, במטוס וכו') וכמה זמן נמשכה העלייה?
  • מהם הקשיים שעמדו בפני העולים והמתיישבים, וכיצד התמודדו איתם?
  • מה מרגיש אדם שעוזב את ארץ הולדתו כדי לעלות לארץ ישראל?
  • מהם הקשיים שעמדו בפני העולים והמתיישבים וכיצד התמודדו איתם?
  • מה סייע לעולים להתגבר על הקשיים?

התיישבות ראשונית ותקווה

  • מהם הגורמים האישיים שהניעו אנשים לעלות לארץ?
  • למה חשוב לשמר את סיפור העלייה האישי או המשפחתי שלנו?

ערבות הדדית

  • כיצד השפיע מבנה היישוב (מושב, קיבוץ) על חיי הקהילה?
  • כיצד העולים החדשים והדמויות המרכזיות פעלו למען כלל העם? מה ניתן ללמוד מהם?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהעולים ומדמויות המרכזיות על התמדה, אמונה ומסירות?

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • הכנת קישוט כיתה בנושא מצוות התלויות בארץ תוך הדגשת ערכים חברתיים
  • המחזת סיפור עלייה (מכשולים, געגועים ותקווה)
  • הכנת "מזוודה" אישית (אמיתית או דמיונית) עם חמישה פריטים לקראת עלייה לארץ, והסבר לבחירת הפריטים.
  • בניית לוח קיר כיתתי המציג את סיפורי העלייה של משפחות, שכנים, מכרים, חברים

אוריינות מרחבית

  • שרטוט מסלול העלייה מארץ המוצא ליישוב על מפה גיאוגרפית
חזרה לראש הדף

ארץ ישראל שלי

  • גבולות ארץ ישראל (גבול מדיני, גבול טבעי)
  • הכרזת המדינה
  • מלחמת העצמאות
  • מגילת העצמאות
  • כיבוש הארץ בתקופות השונות

סמלים

  • לשון הקודש - השפה עברית
  • מנורה
  • דגל
  • מטבע - שקל

"לך אתננה.."

  • ארץ ישראל לעם ישראל במקורות
  • כיצד היו החיים של העם היהודי בארץ ישראל?

אחריות, מעורבות, זיכרון יהודי

  • איך אפשר לשמור היום על ערכי העלייה והקשר לארץ ישראל?
  • איך אנחנו יכולים לכבד את העבר ולשמור על המולדת שלנו היום?

אוריינות מידע, אוריינות חזותית

  • הכנת ציר זמן כולל ציורים וסמלים לכל אחד מהאירועים המרכזיים

אוריינות לשונית

  • ניתוח פרשנויות על מצוות הנוהגות בארץ וחילוץ ערכים חברתיים מתוכן
  • ניתוח שירים, פיוטים שכתבו העולים לארץ ישראל והמתיישבים הראשונים

חשיבה יצירתית

  • יצירת תערוכה של כרזות המציגות את תרומתן של דמויות מרכזיות בארץ

חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית

  • הכרת שטרות ומטבעות בעבר ובהווה - זיהוי סמלים
  • יצירת שטר אישי עם ערך וסמל עצמי
  • חזון אי"ש
  • הרב יששכר מאיר
  • הרב עובדיה יוסף
  • הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל
  • הרב אברהם יצחק הכהן קוק

חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית

  • יצירת תערוכה של כרזות המציגות את תרומתן של דמויות מרכזיות לארץ ישראל
  • כתיבת ראיון דמיוני עם דמות מרכזית שתרמה להקמת היישוב בארץ
חזרה לראש הדף

מדינה יהודית ודמוקרטית

מדינה יהודית ודמוקרטית

  • שלוש הרשויות: הרשות המחוקקת – הכנסת; הרשות השופטת – בית המשפט; הרשות המבצעת – הממשלה

פסיפס האנושי

  • הקבוצות באוכלוסיה בארץ:
  • יהודים -חרדים, מסורתיים, דתיים , שאינם דתיים.
  • קבוצות המיעוטים - ערבים (מוסלמים ונוצרים), דרוזים צ'רקסים ואחרים

מדינה יהודית ודמוקרטית

  • כיצד ניתן לשמור על הזהות היהודית לצד כל הקבוצות החיות בה?

סובלנות

  • כיצד ניתן לכבד את השונות והייחודיות של קבוצות שונות בחברה, ובמקביל לשמור על הערכים המשותפים שמחברים ביניהן?
  • כיצד ניתן לטפח תחושת אחריות, שייכות ושוויון בקרב כל הקבוצות השונות במדינה

התנהלות חברתית, אוריינות לשונית

  • הצבעה בכיתה – תרגול של תהליך דמוקרטי סביב נושא רלוונטי לעולמם של התלמידים (בחירת נושא כיתתי, כיבוד למסיבה), וכתיבה על ההרגשה והחשיבות של קול אישי.

אוריינות דיגיטלית, חשיבה יצירתית

  • יצירת קולאז' שבו כל תלמיד מציג קבוצה כלשהי שחיה בישראל (אפשר גם את הקבוצה ממנה הוא עצמו בא), באמצעות ציור או כתיבה (לבוש, מאכל, בית הכנסת, חג, שפה וכו')

אוריינות דיגיטלית, מודעות חברתית

  • יצירת "ציר זמן" על התפתחויות שונות בארץ
חזרה לראש הדף

נופי הארץ - ארץ קטנה אך מגוונת בנופיה

  • נופי הארץ: מישור, שפלה, הר, בקעה, ים וחוף, עמקים
  • תופעות נוף ייחודיות: ים המלח, מכתשים, הר החרמון
  • התנ"ך בנופי הארץ (לדוגמה: הקרב בין דוד לגליית בעמק האלה)

זיקה ושייכות לארץ

  • כיצד הכרת נופי הארץ והסיורים בה מחזקים את הקשר והשייכות למולדת?

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • תכנון סיור לאחד מאזורי הארץ
  • הכנת משחק או חידון על מקומות היסטוריים בארץ
חזרה לראש הדף

נופי הארץ בספרות, בשירה ובאומנות

  • בחינת ז'אנרים שונים כמו פיוט, שירה וכדומה
  • כיצד מתבטאת האהבה לארץ ישראל בשירים, בפיוטים, בציורים ובסיפורים?
  • חיזוק הקשר והחיבור לארץ ישראל דרך יופיה

חשיבה יצירתית, אוריינות לשונית

  • בחירת נוף בארץ (הים התיכון, הכינרת, המכתשים) ויצירה אישית - ציור, שיר, סיפור קצר
  • השוואה לאופן שבו צוירו אתרי קודש (כמו הכותל, קבר רחל, קבר רבי מאיר בעל הנס ועוד) לאורך השנים, לעומת המראה שלהם כיום

חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית

  • שאילת שאלות בעקבות התבוננות ביצירת אומנות על נוף ישראלי

אוריינות דיגיטלית, חשיבה יצירתית

  • יצירת תערוכה המציגה את נופי ארץ ישראל ומשלבת תמונות, שירים, ציורים וטקסטים של התלמידים
חזרה לראש הדף

קום והתהלך בארץ – סיורים

  • אתרים המספרים את הסיפור התנ"כי, ההיסטורי
  • ים המלח
  • המכתשים
  • מצדה

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • תכנון סיור לאחד מאזורי הארץ
  • הכנת משחק, חידון על מקומות היסטוריים בארץ