מפרט התכנים לכיתה ג

מפרט הידע, המיומנויות והערכים

ציר מוביל
היישוב שלי

רעיונות מרכזיים
היישוב שלי כדרך להבנת הזהות המקומית והחיבור לסיפור ההתיישבות בארץ ישראל.

חזרה לראש הדף

הגאוגרפיה של היישוב שלי

  • הישוב על מפת ארץ ישראל
  • צורות נוף במרחב היישוב (הרים, גבעות, מישורים, נחלים....)
  • השכונות בישוב

כיבוד ערכי המורשת היהודית

  • מה המאחד והמיוחד במסורת היהודית בסביבת מגוריי?

אוריינות לשונית, אוריינות מידע

  • הפקת מידע על היישוב שלי ממקורות שונים (שם היישוב, דמויות מרכזיות, סיפורי עלייה וקליטה, סרטונים, תמונות), ארגון המידע והצגתו
  • הפקת מידע על מסורת יהודית במקום מגורי בעזרת ראיונות עם תושבים בקהילה
  • יצירת לוח כיתתי: "מעשים טובים בקהילה שלי"

אוריינות מרחבית

  • יצירת מפה פיזית או דיגיטלית המציגה את מבני הקודש בשכונה וביישוב (בתי כנסת, ישיבות, ספריה, מקווה, מוסדות חינוך, חיידרים ועוד). ניתן להוסיף תמונה או ציור אישי

התנהלות חברתית, מודעות חברתית

  • טיפוח אתר בסביבה הקרובה
  • תכנון וסיוע למשפחות בישוב שלי
חזרה לראש הדף

היסטוריה וזהות מקומית

  •  זמן הקמת הישוב והמניעים להקמתו
  • אתרים היסטוריים ביישוב
  • הישוב בראי תולדות הארץ ובמקורות
  • אישים ודמויות מרכזיות בישוב בעבר ובהווה
  • סמל הישוב ומשמעותו
  • השם של השכונה שלי ומשמעותו
  • שמות הרחובות בישוב ומשמעותם
  • הקשר בין נופים ואתרים ביישוב שלי לסיפורי התנ"ך

שייכות, זיכרון היסטורי, זהות מקומית ויהודית

  • כיצד הסיפור ההיסטורי של היישוב שלי עוזר לי להבין מי אני כחלק מהקהילה, מעם ישראל ומארץ ישראל?
  • באילו דרכים ניתן לשמור על הזיכרון המקומי כחלק מהזהות היהודית?

אוריינות לשונית, אוריינות מידע

  • איסוף מידע על אחת הדמויות המרכזיות ובחינת המניעים לפעילותה, ההישגים, התרומה ליישוב שלי הערכים שהיא מייצגת

חשיבה יצירתית

  • יצירת תערוכה של אתרים יהודיים בישוב. או בחירת מקום אהוב במיוחד בתוספת נימוק
חזרה לראש הדף

ערכים וחיים קהילתיים

  • צריכה וקיימות ביישוב
  • ערבות הדדית בקהילה, ביישוב

ערכים וחיים קהילתיים

  • כיצד החיים בקהילה המקומית מבטאים ערכים כמו עזרה הדדית, אחריות ושיתוף פעולה?
  • כיצד הערכים בקהילה תורמים לחיזוק הקשר בין האנשים?
  • כיצד עיקרון האחריות הסביבתית ("בל תשחית") רלוונטי לשמירה על שטחים ציבוריים? (הפארקים, הגינות והשטחים הפתוחים ביישוב)

אוריינות מרחבית

  • יצירת מפה פיזית או דיגיטלית המציגה את מבני הקודש בשכונה וביישוב (בתי כנסת, ישיבות, ספריה, מקווה, מוסדות חינוך, חיידרים ועוד). ניתן להוסיף תמונה או ציור אישי

התנהלות חברתית, מודעות חברתית

  • טיפוח אתר בסביבה הקרובה
  • תכנון וסיוע למשפחות בישוב שלי

חשיבה יצירתית

  • יצירת תערוכה של סמלים יהודיים בישוב
חזרה לראש הדף

ראשית ההתיישבות החדשה בארץ ישראל

  • עליות רבנים וניסיונות לעלות לאורך הדורות (הרמב"ם, הרמב"ן, ריה"ל ועוד)
  • עליות החסידים
  • עליות תלמידי הגר"א
  • ההתיישבות בארבע ערי הקודש
  • פתח תקווה - אם המושבות
  • בני ברק – עיר התורה והחסידות

יוזמה, מחויבות, אומץ ונחישות

  • מה גרם לאנשים לעזוב בית מוכר, משפחה וסביבה מוכרת ולבנות חיים בסביבה חדשה?
  • כיצד ביטאו היישובים הראשונים בארץ ישראל (כמו פתח תקווה, בני ברק ודגניה) את הרצון לבנות את ארץ ישראל?

אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית

  • כתיבה של יומן דמיוני של המתיישבים הראשונים, של הילדים הראשונים בארץ ישראל - פתח תקווה, רחובות, דגניה
  • הכנת דגם של המושבות בשעת הקמתן: פתח תקווה ורחובות
  • משחק תפקידים: "ועדת הישוב" – גילום דמויות שונות מראשית ההתיישבות ודיון בסוגיות על סדר היום: חלוקת מים, קליטת עולים חדשים, התמודדות עם מחלות ודרכי פתרון

אוריינות מרחבית

  • זיהוי על מפת ארץ ישראל של היישובים טבריה, פתח תקווה, תל אביב, באר שבע, חברון
  • תכנון מדריך לסיור בפתח תקווה, רחובות, קוממיות - כולל מפה, תמונות אז והיום, שאלות מעניינות ומשימות למבקרים

חשיבה ביקורתית

  • השוואת תצלומים של המושבות הראשונות: אז והיום
חזרה לראש הדף

דמויות מרכזיות

  • יואל משה סלומון
  • הראי"ה קוק
  • רבי יוסף חיים זוננפלד
  • ר' שלמה אליעזר אלפנדרי – הסבא קדישא
  • הרב עזרא עטיה
  • ר' שלום הדאיה
  • מה גרם לאנשים לעזוב בית מוכר, משפחה וסביבה מוכרת ולבנות חיים בסביבה חדשה?
  • מה ניתן ללמוד מהדמויות המרכזיות שתרמו להקמת היישובים הראשונים בארץ על הערכים?
  • כתיבה לאחת מהדמויות המרכזיות בראשית ההתיישבות המציגה דרכים להתמודדות עם הקשיים
  • יצירת "שיחה דמיונית" בין שתי דמויות מראשית ההתיישבות
חזרה לראש הדף

ראשית ההתיישבות בספרות, בשירה ובאומנות

  • בחינת ז'אנרים שונים כמו פיוט, שירה וכדומה
  • כיצד מתבטאת הכמיהה לארץ ישראל בשירים, בפיוטים, בציורים ובסיפורים?
חזרה לראש הדף

קום והתהלך בארץ - סיורים

סיורים:

  • פתח תקווה
  • רחובות
  • תל אביב
  • קיבוץ חפץ חיים

זהות ושייכות

  • כיצד הסיפור של היישוב שלי משתלב בסיפור בניית ארץ ישראל?
  • כיצד סיורים במקומות שונים בארץ מסייעים לנו להכיר טוב יותר את סיפור ההתיישבות והקשר של עם ישראל לארץ ולחזק את הקשר שלנו למקום?

מחויבות לשמירה על הטבע, "תן דעתך שלא תקלקל את עולמי"

  • כיצד שמירה על הטבע, הנוף והסביבה בארץ מבטאת את אהבתנו לארץ?
  • מה האחריות של כל אחד מאיתנו לשמור על יופייה של הארץ גם לדורות הבאים?

כיבוד המורשת היהודית

  • כיצד השמירה על אתרים היסטוריים מסייעת בשימור הזיכרון והזהות

אוריינות מרחבית

  • זיהוי על מפת ארץ ישראל של היישובים: פתח תקווה
  • תכנון מדריך לסיור בפתח תקווה, תל אביב, דגניה - כולל מפה, תמונות אז והיום, חידות ומשימות למבקרים

חשיבה ביקורתית

  • השוואת תצלומים של המושבות הראשונות: אז והיום