בס"ד
פַּנּוּ דֶּרֶךְ יְהוָה; יַשְּׁרוּ, בָּעֲרָבָה, מְסִלָּה, לֵאלֹהֵינוּ
כָּל-גֶּיא, יִנָּשֵׂא, וְכָל-הַר וְגִבְעָה, יִשְׁפָּלוּ;
וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה
[ישעיה מ' ,ג',ד']
יש קולות של נחמה ופיוס, יש קולות ממעל שנשלחים אל המקומות הנמוכים כדי להרים אותנו.
להרים את העם הזה, מן הצער והדאגה, מן הפחד והחשש, מן הגלות הקשה.
את הקולות האלה חייבים להדהד בכל מחוזותינו, לא לתת למאורעות המאתגרים לכופף אותנו.
התפקיד של כל בוגר מתוכינו לזכור ולא לשכח את האירועים הקשים ויחד עם זאת להעביר את מסר התקומה והנחמה לליבות צעירים לעורר אותם שיטו אוזן למה שמנבא לנו עתידינו, למה שהובטחנו על ידי נביאנו ולשם אנו מכוונים.
כשצלילי השנה הקודמת חולפים נגד עיננו, והתמונות הנוראות מאז ממשיכות לרצד.
צו השעה הוא לבחור בתקווה, לשלב בכל התכנים אותם אנו מעבירים לתלמידים והתלמידות, את הכוח האמוני, לקום, להתנער ולהשריש בהם את אמיתות ההבטחה:
"כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב"!
צוות ההדרכה והפיקוח עומד לכם לסיוע בכל דבר ועניין
תחומי דעת
תנ"ך עצמאי על יסודי
- שיעור תהילים פרק כ"ג
ביחידה זו נלמד על הבטחון הגדול של דוד המלך בעת צרה, בדגש על חיזוק האמונה וההשגחה. - שיעור תהילים פרק כ'
ביחידה זו נלמד על דברי חיזוק ואמונה בנושא לימוד תורה ותפילה בעת צרה. - שיעור תהילים פרק צ"א
ביחידה זו נלמד במעלת הבוטח בה' ובהגנה לה הוא זוכה. - שיעור שמואל פרק ל'
ביחידה זו נחשף למעשי דוד והנהגתו בעת צרה, בידיעה ברורה שגם בהסתרה נמצא ה' בכל מקום. - שיעור יחזקאל פרק ל"ז
ביחידה זו נלמד אודות התקוה וההבטחה לעמ"י, גם כשנראה שאבדה תקותו הוא יקום לתחיה, נצח ישראל לא ישקר. - שיעור פרשת לך לך - חומש בראשית
ביחידה זו נלמד על הנסיונות של אברהם אבינו אבי האומה , וכיצד עמידה בנסיון מעצימה את האדם. - שיעור שירת הים - חומש שמות
ביחידה זו נלמד על האמונה והעוצמה הטמונים בשירת הים תוך התייחסות לקורה אותנו בימים אלו. - ספר יחזקאל פרק ל"ז (פסוקים א-יד)
ביחידה זו נלמד על חזון העצמות היבשות. - ספר שמואל א' פרק ל'
ביחידה זו נלמד על דוד והגדוד העמלקי.
יהדות עצמאי על יסודי
- שיעור בנושא שבת שורש האמונה: מערך שיעור | מצגת
ביחידה זו נלמד כיצד השבת היא שורש האמונה והחשיבות בלימוד הלכות שבת בעיקר בעת הזאת. - פדיון שבויים
ביחידה זו נעסוק במצוות פדיון שבויים שמשמעותה היא הערבות שיש בעם כלפי השבויים.
חלק א: פתיחה | יחידת לימוד | מצגת
חלק ב: יחידת לימוד | מצגת
חלק ג: יחידת לימוד | מצגת
חלק ד: יחידת לימוד | מצגת - שיעורים מוקלטים- יהדות
קישור זה מפנה לשיעורים מוקלטים בנושא מאמר האמונה של הרב וסרמן. - קונטרס החסד "מכתב מאליהו"
ביחידה זו נעסוק בחשיבות מעשי חסד ונתינה תוך חיזוק תחושת האחדות והערבות ההדדית.
ערבות הדדית | קבלת האחר - אמונה ובטחון פרק ב' "החזון איש"
- הקשר בין הקב"ה, עם ישראל וארץ ישראל
- שיעור הקדמה להלכות שבת בנושא- השבת שורש האמונה דינים
ספרות עצמאי על יסודי
- רחל - א. מרגלית
ביחידה זו נלמד שיר לירי אודות הקשר העז והתמידי בין רחל אמינו לבניה ונפנים את היכולת להתרפק על אמא רחל בגלות הקשה, היחידה כוללת מצגת.
מצגת - מחזה לישרים תהילה – רמח"ל
ביחידה זו נתמקד באלמנט הדרמתי המרכזי שהוא מלחמה. נתבונן בלוחמים שעליהם מספר המשל ונרחיב את משמעותם הסמלית תוך כדי מתן דעת למה שאנו חווים היום.
מערך שיעור | מצגת - שני ציירים
ביחידה זו נלמד סיפור ברסלבי אלגורי המעצים את ערך הערבות ההדדית, בו דמויות אקטיביות ועקרוניות תומכות ומכילות דמויות פסיביות ונחשלות ומקדמות אותן אל היעד הנדרש.
מערך שיעור | מצגת - בר מצוות הבן
ביחידה זו נלמד שיר משירי שואה המתאר גורל משפחה יהודית אחת ומעלה על נס את כוח הנצח של העם היהודי, את ההישרדות הניסית של כבשה אחת מול שבעים זאבים. את התקומה לאחר החורבן.
מערך שיעור | מצגת
היסטוריה עצמאי על יסודי
- עם זוכר – חלק א | חלק ב | חלק ג
ביחידה זו נעסוק בהיבט התורני של משמעות הזכרון היהודי, התלמיד יתחבר למשמעות הזכרון בכל הרבדים והמעגלים בדגש על חיבור לכלל והעצמה לפרט. - מלחמת ששת הימים – חלק א | חלק ב | חלק ג
ביחידה זו נלמד על הגורמים למלחמת ששת הימים, מהלכה ותוצאותיה ונתייחס לאירועים האקטואליים בימים אלו. - וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ... חלק א | חלק ב
מבט על המאורעות בארץ ישראל באספקלרייה תורנית, השתקפות המאורעות ההיסטוריים ואקטואליים. - הנתונים בצרה ובשביה
משמחת תורה תשפ"ד, קרוב לשנה נתונים עשרות יהודים בשבי החמאס בעזה.
אשנב למנהרת הזמן בהיסטוריה להולכים בשבי האמונה בימי השואה בהשקה לימי הרחמים וסליחות בתפילה ובבקשה: 'תקע בשופר גדול לחרותנו'. מערך שיעור | מצגת
אזרחות עצמאי על יסודי
- ממשלת אחדות לאומית
ביחידה זו נלמד על חשיבות האחדות בפרט בזמן חירום ותרומתה להצלחת עם ישראל. - אזרחות טובה - חובות וזכויות של האזרח במדינה
ביחידה זו נלמד על חובתו של האזרח לתרום למדינתו בכל עת, ובעיתות משבר בפרט. - האמנה לזכויות הילד
ביחידה זו נלמד על האמנה לזכויות הילד על רקע המציאות הקשה של חטיפת ילדים והחזקתם בשבי.
עברית עצמאי על יסודי
- שיעור- הזכות שלא לדעת
ביחידה זו נכיר את המבנה הטיעוני ונרכוש מיומנות של כתיבה טיעונית, היחידה מזמנת שיח כיצד להשתמש בתקשורת ובמדיה באופן מושכל. - שיעור – אמונה בשעת מבחן
מוזיקה חרדי על יסודי
- ניתוח הניגון "ימין ה' רוממה" משימה לתלמיד
ביחידה זו נלמד את הניגון המרומם שהולחן ע"י האדמו"ר הזקן ומתוך עומק הניגון נרד לעומקו של הפסוק "ימין ה' רוממה ימין ה' עושה חיל".
שפ"י
תכנים לעבודה עם צוותי חינוך
תכנים לעבודה עם תלמידים
שיח כיתתי לקראת טקס, הרצאה או מפגש ולאחריהם, בהקשר לאירועי השבעה באוקטובר.
סדנאות הכ"חות שבדרך:
חומרי הסברה להורים
פסיכופדגוגיה
- הוראה ולמידה מחזקת חוסן – מצגת | מאמר
ביחידה מצגת וטקסט נלווה המתמקדים בתפקיד המחנך כמי שפועל לחיזוק החוסן של התלמידים.
ד"ר פלורה מור, פסיכותרפיסטית, יוצרת ומובילה של הגישה המגדלת, התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית PSEA. במסגרת תפקידה כראש תחום בג'וינט-אשלים, עומדת בראש פיתוח התערבויות בית ספריות, פיתוח פרופסיונלי בשדה ותארים באקדמיה המושתתים על התפיסה ומיזמים חברתיים המשנים את מסוגלות מערכת החינוך להכלה וצמיחה של תלמידים במצבי מצוקה, סיכון, טראומה ונשירה.
ד"ר אורי פיש, פסיכולוג חינוכי, מסביר איך כדאי לדבר עם תלמידים, מהם הצרכים העיקריים שעולים ואיך מבוגרים משמעותיים יכולים לסייע לילדים להתמודד עם האתגרים העולים במצבי לחץ ומצוקה. - איך כדאי לדבר עם תלמידים – הקלטה ד"ר אורי פיש
ד"ר אורי פיש, פסיכולוג חינוכי מומחה בתלמודי תורה שפ"ח ירושלים, מסביר איך כדאי לדבר עם תלמידים, מהם הצרכים העיקריים שעולים ואיך מבוגרים משמעותיים יכולים לסייע לילדים להתמודד עם האתגרים העולים במצבי לחץ ומצוקה. - משחק קלפים – איוורור רגשות מיזם "גדל"
קלפים המלווים פעילות סדנה לתלמידים שבה מתקיים שיח מוגן שנותן לתלמידים מקום וזמן לשתף את חבריהם ולעבד יחד את תחושותיהם ומחשבותיהם. כל תלמיד בוחר קלף ומשתף את חבריו על פי רצונו ובאופן שמתאים לו. - שאלון מצב לימודי