דלג אל:

סוגיות בגמרא פרק 'אלו מציאות'

סוגיות בגמרא פרק 'אלו מציאות'

חומרי ההוראה שלפניכם עוסקים בסוגיות הגמרא בפרק "אלו מציאות".

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
רקע למשנה

רקע למשנה

המשנה הראשונה עוסקת במקרים שבהם אדם מוצא מציאה כל שהיא ברשות הרבים, וכיוון שאין עליה סימן הבעלים של החפץ האבוד מתייאש מלמוצאה ולכן הדין באבידה הוא: "הרי אלו שלו".

תמרורי הגמרא

"תמרורי הגמרא" כוללים מילות מפתח עיקריות בפרק 'אלו מציאות'.

המטרה: להפוך את לימוד הגמרא מאתגר למרתק, ממורכב למובן, מטכני למשמעותי.

הוראת הגמרא בשילוב "תמרורים" אלה, מסייעים לתלמידים:
- לזהות מבנה לוגי של סוגיה
- להבין מהלכי חשיבה
- להצליח לפסק את הסוגיא בכוחות עצמו

המסמך כולל:
- רשימת תמרורי הגמרא העיקריים לדף זה
- הסבר מדויק על משמעותם
- סיווג פשוט וקליט (שאלה, תשובה, סיפור, משנה, ברייתא)

סוגיא מספר 1: "מחרוזות של דגים"

רקע לסוגיא:
הסוגיא הראשונה בדף כג עמוד ב' עוסקת במקרה המובא במשנה: אדם מצא ברשות הרבים מחרוזת של דגים. הדין הוא: "הרי אלו שלו".

הגמרא תדון מדוע כך הוא הדין? האם אין כאן סימן?
בסוגיא נלמד גם את תמרורי השאלה: "אמאי", "עו מיניה" ואת תמרור התשובה והוכחה מברייתא: "תניתוה"

סוגיא מספר 2: "חתיכות של בשר"

רקע לסוגיא:
הסוגיא השניה בדף כג עמוד ב' עוסקת במקרה נוסף המובא במשנה הראשונה של אלו מציאות: אדם מצא חתיכות של בשר ברשות הרבים הדין הוא: "הרי אלו שלו".

הגמרא תדון בפרטי המקרה ובשאלות העולות ממנו.
בסוגיא זו נראה שוב את תמרור השאלה: "אמאי", וכן תמרורים נוספים כגון: "מי לא תניא", תמרור תשובה: "הכא במאי עסקינן", תמרור של הוכחה מסיפור: "כי הא ד..."

סוגיה מספר 3 "חביות של יין"

רקע לסוגיא:
הסוגיא השלישית בדף כג עמוד ב עוסקת במקרה המובא בברייתא המצוטטת בסוגיא הקודמת: אדם מצא חביות של יין ברשות הרבים. הדין במקרה זה: "הרי אלו שלו".

הגמרא תדון בפרטי המקרה, ובהעמדת מקרה זה אל מול מקרה דומה המובא במשנתנו.

בסוגיא זו נכיר מספר תמרורים: תמרור המבטא ציטוט חוזר לברייתא שהובאה קודם לכן "אמר מר", תמרור המבטא שאלת סתירה ממקור גבוה נוסף "והא תנן", וכן תמרור של הוכחה ממעשה שארע: "כי הא ד..."

לפניכם מצגת המאגדת את כל מהלכי הסוגיה בצורה בהירה ומוסברת. המצגת מאפשרת למידה חווייתית ומרתקת, דיון כיתתי ומוסיפה עניין רב בלימוד הסוגיא.

סוגיה מספר 4 "מקום הווה סימן"

רקע לסוגיא:
הסוגיא הרביעית בדף כג עמוד ב עוסקת בנידון מהותי: האם מיקום האבידה יכול להיחשב כסימן?

הגמרא תדון לעומק בשאלה זו, ותנסה להוכיח ממקורות שונים תשובה החלטית לשאלה זו.

בסוגיא זו נכיר מספר תמרורים: תמרור המבטא שאלה מאמורא לחברו: "בעא מיניה", תמרור של תשובה: "הכא במאי עסקינן", תמרור המבטא נוסח שונה לדברי הגמרא: "איכא דאמרי", ולסיום תמרור פתיחה לסיפור: "ההוא גברא".

לפניכם מצגת המאגדת את כל מהלכי הסוגיה בצורה בהירה ומוסברת. המצגת מאפשרת למידה חוויתית ומרתקת, דיון כיתתי ומוסיפה עניין רב בלימוד הסוגיא.

סוגיא מספר 5 "כלי אנפוריא"

הסוגיא החמישית בדף כג עמוד ב' (וממשיכה בדף כ"ד עמוד א') עוסקת בביאור דברי המשנה: "כל כלי אנפוריא אין חייב להכריז". בראשית הסוגיא הגמרא תברר (באמצעות התמרור המבטא שאלת בירור: "מאי") מה הפירוש המילולי של המילה 'אנפוריא', ולאחר מכן הגמרא תדון בתשובה שהובאה.

בסוגיא זו נכיר את "תמרור" השאלה: "היכי דמי", וכן תמרור של תשובה: "לעולם", וכן את התמרור המבטא שאלת בירור: "מאי נפקא מינה".

תמרורי הגמרא
סוגיא מספר 6: "המציל מן הארי ומן הדוב"

הסוגיא השישית (דף כ"ד עמוד א') פותחת בציטוט מברייתא עם דין של התנא רבי שמעון בן אלעזר. הברייתא עוסקת בדיני הצלת אבידה ממקרי קיצון, שבהם ככל הנראה הבעלים כבר התייאשו מהם. לדוגמא: אדם הציל אבידה שהייתה כבר בתוך פיו של האריה ועוד כיוצא בזה.

הברייתא מביאה מספר מקרים כאלו והגמרא דנה במקרה האחרון: אדם שמצא אבידה במקום ש"הרבים מצויים שם", מי הם בדיוק ה"רבים"? יהודים? גויים? האם רבבנן חולקים על דעת רשב"א?

הדיון נפתח בתמרור שאלה של אמורא לחברו: "איבעיא להו" – נשאלה להם, לבני הישיבה. בסוגיא זו נכיר גם את התמרור: "תא שמע" – שפירושו 'בוא ותשמע', ומבטא פתיחה להוכחה ממשנה או ברייתא לצורך חיזוק השאלה או התשובה.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בדוא"ל : pop-charedi@education.gov.il